Ga naar hoofdinhoud
Coronacrisis impact op retail

Zo veranderde corona de retailsector

Dat de coronacrisis impact heeft gehad op ons dagelijks leven, is wel duidelijk. Maar wat zijn precies de veranderingen die het teweeg heeft gebracht voor de consument en de retailsector?

Meer online aankopen
Misschien vanzelfsprekend, maar consumenten kochten de afgelopen twee jaar enorm veel online. Zo was er onder de non-food retailers in 2020 een stijging van 91% in online aankopen en in 2021 een stijging van 54%. Verder blijkt dat 7 op de 10 online aankopen kwamen van klanten die voor de pandemie nooit eerder online kochten. Voornamelijk de 55-plussers zijn in verhouding meer online gaan kopen sinds de pandemie.

Omzetverlies in grote steden gehalveerd
Ook in 2021 was er sprake van omzetverlies van fysieke winkels. Ook wanneer de retailsector van de overheid open mag. Wanneer de horeca gesloten is en het advies is om thuis te werken, zijn er weinig mensen in de winkelstraten te vinden. Met name winkels die afhankelijk zijn van openbaar vervoer, werkgelegenheid of toerisme zien hun omzet hard dalen. Dit is voornamelijk in grote steden het geval.

Wel werd er de afgelopen twee jaar meer lokaal gekocht. Dit is een gevolg van het vele thuiswerken en de verschillende ‘koop-lokaal-initiatieven.

Infographic coronacrisis gevolgen retail


Doelgericht shoppen

Door de coronacrisis zijn consumenten sneller en doelgerichter gaan shoppen. Zo kwamen er niet alleen minder klanten langs in de winkels, maar brachten ze ook gemiddeld 3 minuten minder tijd door in de winkel. Ook verplaatsen klanten zich gemiddeld 4 minuten minder ver voor een winkelbezoek. Wél gaven klanten zo’n 5% meer uit dan voor de coronacrisis.

Gemak boven beleving
Vooral winkels die inzetten op een efficiënte, veilige en gemakkelijke klantervaring doen het goed tijdens de coronacrisis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zelfscans, voldoende parkeerplaatsen, goede bereikbaarheid en korte wachtrijen. De consument wil namelijk zowel online als offline zo min mogelijk drempels en frustraties ervaren.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top