Zalando lanceert jaarlijks rapport over diversiteit en inclusie: ‘do.BETTER’
Op 17 november jl. heeft Zalando zijn eerste jaarlijkse rapport over diversiteit en inclusie genaamd ‘do.BETTER’ gepubliceerd. In het rapport worden de inspanningen en de vooruitgang van het bedrijf tot nu toe besproken. Ook biedt het een vooruitblik op de plannen van Zalando om een meer diverse en inclusieve omgeving te creëren voor werknemers, klanten en partners.
Rubin Rutter, Co-CEO Zalando, geeft aan: “We streven ernaar om een divers en inclusief bedrijf te zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit ons op de lange termijn tot een succesvoller bedrijf zal maken. Maar investeren in diversiteit en inclusie is meer dan alleen een commerciële strategie, het is eigenlijk de enige juiste aanpak. Onze missie is om het startpunt te worden voor mode en we willen bij dit proces iedereen betrekken. Transformatie vraagt tijd. We staan nog aan het begin, maar de vooruitgang in het afgelopen jaar laat zien dat we op de goede weg zijn.”
Zalando heeft in het afgelopen jaar verschillende initiatieven genomen om een meer inclusieve en aantrekkelijke winkelervaring te bieden aan zo’n 35 miljoen actieve klanten. Niet alleen zet het bedrijf in op het diversifiëren van het assortiment, maar wordt er ook met een diverse groep modellen gewerkt die alle klanten van het bedrijf vertegenwoordigen. Daarnaast zijn er producten voor alle huidtinten toegevoegd aan het beauty assortiment en werkt Zalando samen met merken die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. Ook kunnen klanten sinds dit jaar een account aanmaken in de Zalando-shop zonder binaire genderinformatie te moeten invoeren en kunnen klanten met een beperking door de verbetering van alle websites en apps gemakkelijker navigeren.
Momenteel bestaat 17 procent van de medewerkers in technologie bij Zalando uit vrouwen. Dit houdt in dat de producten van Zalando voornamelijk gecreëerd worden door mannen, terwijl ze met name door mannen worden gebruikt. Het bedrijf streeft er dan ook naar om het aandeel vrouwen in technologie met 40 tot 60 procent te verhogen. Ook belooft Zalando 5 miljoen te investeren in initiatieven om meer vrouwen in technische functies aan te trekken en te ondersteunen. Het doel dat Zalando in 2019 stelde, om voor eind 2021 een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in de hoogste zes managementlagen te hebben, is inmiddels bereikt. Momenteel is het aandeel vrouwen hierin namelijk 56 procent.
Het rapport geeft ook inzicht in de loonkloof bij Zalando. Bij Zalando bedraagt de loonkloof tussen mannen en vrouwen slechts 1 procent, terwijl dit in Duitsland 6 procent bedraagt. Zalando heeft verder als doel om deze kloof in de toekomst te verkleinen.
Astrid Arndt, senior vice president People & Organization bij Zalando, voegt toe: “Een divers en inclusief team is een belangrijke succesfactor in ons doel om het startpunt voor mode te worden voor onze diverse klanten en partners. Het do.BETTER-rapport creëert transparantie op verschillende punten van diversiteit en inclusie en houdt ons verantwoordelijk op de punten waar we naar positieve verandering streven. We hebben het afgelopen jaar vooruitgang geboekt en we blijven hard werken aan een diverse en inclusieve cultuur binnen onze eigen organisatie en voor klanten en partners.”
Het volledige rapport is hier te lezen.
Dit bericht heeft 0 reacties