Winkeliers rekenen op een omzetstijging van gemiddeld bijna twaalf procent
Ondernemers in de detailhandel hebben hoge verwachtingen voor het nieuwe jaar. Ze verwachten een flinke stijging van de omzet en de winst, blijkt uit onderzoek van accountantsorganisatie SRA.
Winkeliers gaan uit van een omzetstijging van gemiddeld bijna twaalf procent. Dat is veel meer dan afgelopen jaar, toen de branche een groei van nog geen twee procent verwachtte. De winst zal nagenoeg met acht procent stijgen, denken de winkeliers. Een jaar eerder rekenden ze op een groei van ruim twee procent. Specialisten stellen in het rapport dat een deel van de retailers moeite heeft met het onderscheidend vermogen en de digitalisering en platformatisering van de branche. Ze verliezen door de opkomst van platformen mogelijk de aansluiting met een deel van hun mogelijke klanten. Daarentegen maken andere ondernemers juist gebruik van innovaties, breiden hun bereik uit en zijn klaar voor de toekomst.
Uit het onderzoek is gebleken dat winkeliers verwachten dat de personeelskosten met 0,7 procent zullen stijgen. Bijna 41 procent ziet het tekort aan medewerkers als een risico. Een jaar geleden gold dat voor dertig procent van de detaillisten. Sommige bedrijven kunnen terugvallen op flexibele krachten, maar ervaren verkopers zijn moeilijk te vinden, net als technisch geschoolden. De financiële positie van de detailhandel is licht verbeterd, blijkt uit de analyse. in 2017 kon 75,1 procent van de retailers aan de financiële verplichtingen voldoen, in 2018 is dat gestegen naar 76 procent. De branche scoort daarmee wel lager dan het mkb-gemiddelde van 81,7 procent.
Specialisten stellen dat vernieuwing in de detailhandel zeer hard nodig is, alleen al met het oog op de productiviteit en de harde concurrentie. Aangezien technologische innovaties vaak prijzig en ingrijpend zijn, zouden (kleinere) detaillisten hierin gezamenlijk kunnen optrekken. Echter, dat gebeurt nog weinig en ondernemers zien in ‘samenwerken en netwerken’ ook voor de komende periode geen aanzienlijke kans. Detaillisten zetten met efficiënter werken (genoemd door 49 procent) en door de financiële situatie van de onderneming (42 procent) meer in op de korte dan de langere termijn.
Dit bericht heeft 0 reacties