Webshops draaien 60 procent meer omzet
De “intelligente lockdown” heeft ervoor gezorgd dat de omzet van webwinkels met maar liefsts zestig procent ten opzichte van vorige jaar zijn gestegen. Dit is gebleken uit het onderzoek van Knab.
De bank analyseerde de geanonimiseerde transactiedata van zeker 150 duizend eenmanszaken en bv’s die een zakelijke rekening hebben. Hieruit is gebleken dat, waar veel sectoren tekort schieten door de coronacrisis, online ondernemers hier echter goed op anticiperen en goede zaken doen. Tussen de periode van 14 maart en 11 mei ontvingen de online ondernemers gemiddeld zestig procent meer omzet. Het omzetpercentage van de overige detailhandel, waaronder bouwmarkten en tuincentra – maakte ook een sprong en steeg met achttien procent.
De coronacrisis heeft ook voor behoorlijke schade gezorgd aan verschillende ondernemingen. Vooral reisbureaus en ondernemers actief in de reisbemiddeling zijn hard getroffen door de maatregelen. Bij horecazaken werd er een omzetdaling van 39 procent vastgesteld. Bij logiesverstrekkers – waaronder hotels, huisjesverhuurders en campings – werd er 31 procent minder bijgeschreven ten opzichte van het vorige jaar.
De titel van dit stuk is onjuist. in de titel staat 60% meer winst, maar in het artikel staat 60% meer inkomsten. Inkomsten en winst zijn wel heel twee heel verschillende dingen heb ik op school geleerd.