Ga naar hoofdinhoud
Wat er écht gebeurt met geretourneerde goederen

Wat er écht gebeurt met geretourneerde goederen

We hebben het allemaal weleens gedaan; je geeft toe aan je online shopverslaving en bestelt onwijs veel kleding en schoenen online. Een paar dagen later komt je bestelling aan en kan je een modeshow thuis houden.

Wanneer je merkt dat een deel van je bestelling niet is wat je verwacht had, begint het gedoe met retourneren. Gelukkig kun je in de meeste gevallen alles gratis terugsturen. Je krijgt je geld terug en iemand anders wordt blij gemaakt met jouw geretourneerde aankopen. Althans, zo denken wij dat het gaat. Helaas loopt het in de realiteit toch iets anders…

1. Winkelervaring staat boven het milieu 
Retailers nemen allemaal verschillende stappen als het gaat om het verwerken van retouren. Sommigen accepteren gratis retourzendingen, anderen geven je je geld terug zonder dat je de artikelen hebt teruggestuurd. Sommigen vragen weer om een kleine vergoeding. Hoe het retourproces ook verloopt, alle detailhandelaren willen hun klanten een positieve winkelervaring bezorgen. Helaas gaat dit ten koste van veel dingen, waaronder het milieu.

Wat veel mensen niet weten, is dat een retourzending vaak door verschillende landen reist om terug te komen bij de winkelier, die de artikelen waarschijnlijk niet eens terug in de schappen legt. Waarom, vraag je jezelf zich dan af?

In slechts enkele gevallen blijft de kleding in de opslag totdat de uitverkoop begint. Op die manier krijgt het toch een tweede leven. In een van onze artikels een aantal weken geleden las je, hoe je als liefhebber van pre-loved mode, duurzaam kunt shoppen. Deze keer willen we ons richten op de grotere vissen: retailers.

Helaas gaan geretourneerde goederen in veel gevallen rechtstreeks naar de vuilnisbelt of zelfs nog erger, kiezen winkeliers voor de eenvoudige, voordelige optie: de items vernietigen.

In slechts enkele gevallen is het toegestaan om kleding te vernietigen en dat is nadat inspectie heeft uitgewezen dat de kleding niet verkocht mag worden door bijvoorbeeld schimmels en bacteriën.

2. De makkelijke uitweg
Detailhandelaren kiezen ervoor hun geretourneerde goederen te vernietigen, niet alleen omdat dat voordeliger is, maar ook omdat het in handen kan vallen van iemand die als doel heeft de reputatie van een ander merk te schaden. Dit is al regelmatig gebeurd bij het designer merk Burberry.

Niet alleen Burberry heeft te maken gehad met mensen die het merk opzettelijk willen beschadigen. Verschillende high-end merken en fast-fashion merken zoals H&M, Nike en Urban Outfitters hebben hier regelmatig mee te maken. Ze hebben allemaal meerdere malen een verklaring uitgebracht waarin ze stellen dat ze kleding vernietigen omdat het niet “geschikt is om te recyclen”, maar eigenlijk omdat ze bang zijn dat anderen het merk zullen beschadigen, het goedkoper zullen verkopen, zullen gaan namaken, enz.

Gelukkig blijft, mede dankzij de woke cultuur van de mode-industrie, dit niet-duurzame, onethische gedrag niet onopgemerkt. Als gevolg daarvan voelen bedrijven, waaronder Burberry, zich genoodzaakt hun retourproces te herzien. Zij kwamen met een verklaring in hun jaarverslag van 2018-2019 waarin ze verklaarden te stoppen met het vernietigen van kleding, met onmiddellijke ingang.

3. Hoe retourzendingen te voorkomen en verwerken
Er zijn natuurlijk genoeg duurzamere oplossingen voor het in de steek laten van kleding, maar retailers kiezen bijna altijd voor de snelste en goedkoopste optie: verbranden en vernietigen. In het artikel van vorige week hebben we een aantal tips gedeeld over hoe je als retailer kunt voorkomen dat er retouren binnenkomen. Hieronder een korte samenvatting:

– Voorkom dat klanten het verkeerde product kopen. Zorg ervoor dat je productbeschrijving, productfoto en voorwaarden duidelijk zijn om verwarring te voorkomen. Investeer in een tool zoals Faslet om ervoor te zorgen dat retouren op basis van foutieve maten significant verminderen. Zij richten zich als B2B op fashion retailers om hen te helpen met het juiste maat aan te bieden aan de klanten.
– Motiveer je personeel om klanten de best mogelijke klantenservice te bieden. Op deze manier kun je zorgen voor klantloyaliteit en vertrouwen in je merk.
– Verzamel gegevens over retourzendingen en pas de producten hierop aan.
– Respecteer de 7R’s van de circulaire economie! Volgens de circulaire economie, waar wij volledig achter staan, creëren we meer waarde door een model van productie en consumptie waarin bestaande materialen en producten worden gerecycled, geweigerd, teruggewonnen, doorgegeven, gerepareerd, hergebruikt en gereduceerd, voor zo lang mogelijk.

Merken als Carhartt hebben het voortouw genomen in het verminderen van hun negatieve impact op het milieu. Zij doen dit samen met The Renewal Workshop, een organisatie die kleding repareert en stoffen recyclet om uiteindelijk de hoeveelheid afval te verminderen.  Hoe vind jij dat geretourneerde goederen verwerkt moeten worden? Laat het ons hieronder weten!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top