
Vanaf 28 mei komt er een nieuwe richtlijn voor consumentenrecht
Op 28 mei gaat de nieuwe Richtlijn Modernisering Consumentenrecht in. De nieuwe richtlijn gaat gevolgen hebben op o.a. kortingsprijzen en reviews. Wat kan je als online retailer verwachten?
Kortingsprijzen
Wanneer je als online retailer een kortingsactie houdt, moet je bij de ‘van’-prijs, de laagste verkoopprijs benoemen die de afgelopen 30 dagen is gehanteerd. Het is dus niet meer toegestaan om de ‘van’-prijs hoger te maken dan deze daadwerkelijk was, om zo de korting groter te laten lijken.
Reviews
Voordat je als online retailer reviews op je site mag plaatsen, moeten deze eerst op echtheid worden gecontroleerd. Daarnaast moeten online retailers vermelden of, en zo ja hoe, zij de reviews controleren op echtheid. Zo moeten de reviews afkomstig zijn van consumenten die daadwerkelijk een product gekocht hebben. Online retailers moeten aanduiden dat zij maatregelen hebben genomen om de kans op eerlijke en echte reviews zo groot mogelijk te maken.
Deze nieuwe wetgeving moet consumenten beter beschermen bij het online shoppen. Consumenten zijn vatbaar voor reviews en neppe of onbetrouwbare reviews kunnen deze consumenten zo voor de gek houden.
Dit bericht heeft 0 reacties