Thuiswerkende Nederlanders ruilen nette schoenen in voor sneakers en pantoffels
Vanwege het langdurig thuiswerken kochten Nederlanders dit jaar veel minder nette schoenen, omdat veel feesten en officiële gelegenheden niet doorgingen. Mensen kochten daarom juist meer sneakers, pantoffels en andere gemakkelijke schoenen. De online verkoop van schoeisel zat wel in de lift. In het tweede kwartaal besteedde de consument via internet 17,3% meer aan schoenen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Makkelijk te kopen online
Het kwam niet alleen door de lockdown, maar ook doordat sneakers en slippers gemakkelijk online te kopen zijn. Makkelijker dan bijvoorbeeld nette schoenen waar een extra zooltje in moet of waar andere aanpassingen aan moeten worden gedaan. Ouderen die slecht ter been zijn kochten pasvormschoenen, maar ouderen bleven tijdens de lockdown juist zo veel mogelijk binnen.
Schoenverkoop daalde fors dit jaar
Mede doordat mensen meer binnen bleven nam de verkoop in fysieke winkels juist af. Vooral in de maanden april, mei en juni kregen de offline verkopers een grote daling: dit was ongeveer 34,4%. Al met al is het voor de schoenenwinkels tot dusver geen goed jaar. De groei van de online verkopen kon de daling bij reguliere winkels niet volledig compenseren.
Problemen bij levering najaarscollectie
Na de grote uitbraak van COVID-19 in het voorjaar is de productie van schoenen stilgelegd. In die periode worden normaal alle schoenen gemaakt voor de najaarscollectie en de wintercollectie. Daardoor zie je dat de winkeliers steeds minder schoenen geleverd krijgen. Dit is natuurlijk erg vervelend, maar ergens zit er ook een positief punt aan. Doordat er schaarste ontstaat verwachten ze dat winkels minder uitverkoop zullen houden en de schoenen daardoor voor de gebruikelijke verkoopprijs kunnen worden verkocht aan de consument.
Bron: Nu.nl
Beeld: Tofvel (Hooijer Groep)
Dit bericht heeft 0 reacties