Ga naar hoofdinhoud

Schoenenwinkels hebben het volgens ABN Amro tegenwoordig zwaar

Vanochtend heeft ABN Amro het ‘Stand van de Retail-rapport’ gepubliceerd. In het rapport komt onder andere naar voren dat schoenenwinkels het tegenwoordig zwaar hebben. Dit heeft te maken met een flink teruglopend aantal fysieke winkels, stagnerende verkopen en een steeds groter deel van de verkopen dat online wordt gedaan. Samenwerkingen met kledingwinkels en branchegenoten zijn van groot belang voor schoenenwinkels om zich te onderscheiden.

Hoewel er in 2012 nog 3470 schoenenwinkels in Nederland waren, is het aantal nu teruggelopen naar een aantal van 2450. De winstmarges zijn beperkt, ook omdat schoenenwinkels er door hoge concurrentie niet of nauwelijks in slagen om prijzen te verhogen. Zo lagen de verkoopprijzen van schoenen vorig jaar op het laagste niveau sinds 2005, terwijl het algehele prijspeil in die periode met 22 procent is gestegen. Ook dit jaar slagen schoenenwinkels er nauwelijks in hun prijzen te verhogen. Daarnaast kopen consumenten steeds vaker hun schoenen online. Het online aandeel van schoenenaankopen is in twee jaar tijd met 5 procent gestegen.

Concurrentie
Schoenenwinkels ondervinden concurrentie van branchevreemde partijen, waaronder kledingwinkels. Zo verkopen grote kledingwinkels als H&M, Primark en Zara tegenwoordig ook schoenen, die voor een lage prijs worden verkocht. Maar liefst 9 procent van de totale omzet va H&M Nederland komt bij schoenen vandaan. Schoenenwinkels kunnen van deze trend leren. Denk bijvoorbeeld aan Steenwijk Schoenen die een samenwerking is aangegaan met Rinsma Modeplein, waardoor consumenten bij meerdere gespecialiseerde partijen terecht kan om een outfit te shoppen. Hiermee genereert de schoenenwinkel ook gelijk een groter bereik, omdat de kans op een impulsaankoop toeneemt. Daarnaast kunnen schoenen- en kledingwinkels hun krachten bundelen door kosten voor huur en personeel te delen en de consument te blijven inspireren en verrassen.

Service
Voor een optimale samenwerking is de service enorm belangrijk. Zo is gebleken dat de behoefte aan kennis en kunde van bezoekers van schoenenwinkel enorm is toegenomen. Schoenenwinkels kunnen zich onderscheiden van online en de kracht zit hierbij voornamelijk in de combinatie van de fysieke winkel en internet.

Samenwerking
De verwachting is dat de schoenenbranche de komende jaren zal groeien. Het is hierbij van belang om de klant beter te leren kennen, wat steeds gemakkelijker kan door het gebruik van apps die de schoenmaat meet van consumenten. Bij herhaalaankopen kunnen schoenenwinkels deze data en kennis inzetten om consumenten te helpen de juiste maatkeuze te maken. Niet alleen wordt de consument zo op weg geholpen, ook neemt het aantal retouren flink af. Een goede samenwerking is voor een schoenenwinkel dan ook van groot belang.

Bron: ABN Amro

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top