Retailer steeds kritischer bij locatiekeuze winkel
De hoeveelheid winkelruimte in Nederland nam met honderduizend vierkante meter af in 2018 ten opzichte van 2017. Rabobank stelt in zijn Vastgoedbericht 2019 dat een grotere kieskeurigheid bij winkelbedrijven hieraan ten grondslag ligt.
Het lijkt namelijk wel alsof de omzetten in de gehele retailsector toenemen, maar niet alle branches profiteren daarvan. Bovendien zijn de retailers die enige groei opmerken terughoudend met het investeren in nieuwe vestigingen. Men kiest tegenwoordig eerder voor relocatie of terugtrekking dan voor uitbreiding van het marktgebied.
Kortom, retailers zijn zich ervan bewust dat ze niet overal meer vertegenwoordigd hoeven zijn. Een voorbeeld? Shoeby. Deze keten verlegde de focus van boodschappencentra naar kernwinkelgebieden. Zodoende openden ze vorig jaar twaalf nieuwe winkels, werden zes relocaties uitgevoerd en sloten dertien winkels de deuren.
De kritische kieskeurigheid van winkeliers resulteerde niet in meer leegstand. Integendeel zelfs. De leegstand nam in 2018 af van 7 naar 6,7. Die afname heeft vooral te maken met het herbestemmen van lege panden. Zo blijven voormalige winkels commercieel van aard, als bijvoorbeeld horecazaak of leisurecentrum. Vaker nog worden leegstaande panden getransformeerd tot woningen.
In tegenstelling tot de leegstand nam het aantal winkels net als de hoeveelheid winkelruimte af, met 5,7 procent. De winkelmarkt moet daarom blijven vernieuwen en verrassen om relevant te blijven voor de consument. Want juist nu er minder winkels zijn, hebben mensen behoefte aan ontmoetingsplekken. Aandacht besteden aan het sociale aspect van winkelgebieden is dus van belang.
Beeld: Marqeting
Dit bericht heeft 0 reacties