Content voor Ingelogde Gebruikers
Resultaten Enquête Voortgang Beursseizoen CAST

Resultaten enquête voortgang beursseizoen CAST

Om een goede inventarisatie te maken van de huidige marktomstandigheden en wensen vanuit exposanten en bezoekers heeft CAST onlangs een enquête uitgestuurd. Hier werd volop op gereageerd. De bevindingen die hieruit zijn voortgekomen neemt CAST mee in de voorbereidingen van volgend seizoen. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan verder!

Allereerst is er gekeken naar de maatregelen die zijn genomen om het coronavirus te bestrijden. Zo heeft slechts een klein deel (7%) van de schoenenwinkels de deuren volledig gesloten. Het merendeel (93%) blijft geopend, dan wel met eventueel aangepaste openingstijden. Een klein deel (12%) van de exposanten in CAST heeft per 13 maart 2020 de showroom direct gesloten. Daarnaast zijn bijna de helft van de afspraken doorgegaan (42%), waarvan het grootste deel zoals gepland (34%) of telefonisch/online afgehandeld (8%). Ook uit de vraag bij de retailers blijkt dat ongeveer de helft (42%) CAST nog heeft bezocht na de maatregelen die zijn genomen tegen het coronavirus.

Inkoopseizoen AW 20 en uitverkoop
Ook is er in de enquête aandacht besteed aan het inkoopseizoen. Zo had het grootste deel van de retailers de inkopen half maart al voor 80-100% afgerond (68%). Daarentegen geeft de meerderheid van de exposanten (84%) aan dat het aantal orders is afgenomen in vergelijking met vorig jaar. Slechts 6% geeft aan wel behoefte te hebben aan extra inkoopdagen voor AW20. Daarnaast wil de meerderheid (80%) van de zelfstandige schoenenwinkels de uitverkoop graag uitstellen.

Afspraken leveranciers
Het merendeel (79%) van de retailers heeft afspraken gemaakt met de leveranciers ten aanzien van leveringen en betalingen, zoals ruimere betalingstermijnen (196), latere levertijden (117), leveringen on hold (106), producten gecanceld (100) en marges/kortingen (53).

Digitale systemen
Bijna driekwart van de retailers (73%) maakt al gebruik van digitale systemen om online inkopen te doen. B2B websites worden het meeste gebruikt (58%) voor het doen van online inkopen, gevolgd door FashionCloud (18%).

Inkoopseizoen SS 21
Wat betreft het inkoopseizoen voor 2021 is het merendeel (82%) van de retailers voorstander om het seizoen met 1 of 2 maanden te verplaatsen. Een klein deel (18%) van de retailers is van mening de planning te laten zoals die is. Daarentegen geven de meeste exposanten (61%) aan dat de planning moet doorgaan zoals die is. Een groot deel van de schoenenretailers wenst meer spreiding in de inkoop en levering momenten. Daarnaast wenst een groot deel van de exposanten af te stappen van vaste inkoopdagen en maar twee seizoenen per jaar. Met de nieuwe app & website van CAST is het mogelijk om in realtime te zien welke exposanten er aanwezig zijn. Op deze manier kunnen retailers op de dag zelf bekijken wie er aanwezig zijn en waar ze langs willen/kunnen gaan.

Benieuwd naar het volledige rapport? Klik dan hier.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven