
Razendsnelle bezorging van Adidas-bestelling door Zalando
Het sportmerk Adidas en het online platform voor fashion en lifestyle Zalando zijn momenteel druk bezig met het optimaliseren van de logistieke capaciteiten in Parijs. Door de logistieke capaciteiten beter te benutten kunnen zij zo zorgen voor supersnelle levering van producten aan de klanten van Adidas.
Multichannel pilot
De pilot-fase ging deze maand van start. Dit is de eerste test van Zalando op het gebied van multichannel. Wat bijzonder is aan deze samenwerking is dat de bestelling dus gewoon wordt geplaatst op Adidas.fr, maar Zalando verstuurt de goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel. Zo kunnen zij een levering garanderen op dezelfde of uiterlijk de volgende dag aan Adidas-klanten in Parijs. Met deze werkwijze wil het bedrijf zijn merkpartners meer en makkelijkere manieren aanbieden om gebruik te maken van het Zalando-platform. Een win-win situatie, want Adidas klanten ontvangen hun bestellingen sneller: binnen een bezorgvenster van twee uur op dezelfde of de volgende dag.
Vernieuwende aanpak
Tevens is het ook een belangrijke stap voor Zalando. Zo meldt Jan Bartels, Senior Vice President Customer Fulfilment bij Zalando, dat deze test een belangrijke stap is binnen de platform-strategie van Zalando. Hij laat weten blij te zijn samen met partner Adidas te kunnen werken aan deze vernieuwende aanpak, waarbij synergiën gecreëerd worden waar de klanten hun voordeel mee kunnen doen. ‘Zowel de Adidas-klanten als onze eigen klanten plukken hier de vruchten van, omdat we het gebied waarbinnen Zalando same day delivery aanbiedt, verder kunnen uitbreiden’, aldus Bartels.
Ook Alexandra Morton, Senior Vice President Supply Chain Management Europe bij Adidas laat weten dat ze blij zijn met de ontwikkelingen in de samenwerking met Zalando. Omdat de klanten van Adidas enorm profiteren van de snellere levering. ‘De pilot toont wat ons jarenlange en succesvolle partnerschap zo uniek maakt. Adidas en Zalando delen een passie voor experimenteren en innovatie. Dat biedt ons de kans om voortdurend nieuwe dingen uit te testen.’
Veranderingen binnen e-commerce
De pilot zal in eerste instantie zes tot twaalf maanden duren, waarna een evaluatie plaats vindt. Met deze ontwikkelingen hopen Adidas en Zalando een antwoord bieden binnen de e-commerce. Klanten verwachten immers steeds snellere leveringen, en merken willen klanten bereiken via meer dan één kanaal, en natuurlijk ook in meerdere landen. Met de huidige veranderingen worden voorraden dus op steeds meer verschillende locaties opgeslagen. Voor Zalando is dat dus ook een reden om verder te willen uitbreiden met multichannel-oplossingen. Al meer dan honderd merkpartners uit het partnerprogramma maken inmiddels gebruik van het ZFS (Zalando Fulfilment Solutions) programma dat Zalando in 2017 lanceerde. Middels dit programma profiteren de partners van Zalando’s logistieke capaciteiten en expertise. De partners kunnen zo dus delen van hun voorraad opslaan in de magazijnen van Zalando. Het platform verzorgt voor hen de levering aan klanten in momenteel veertien Europese markten.
Toekomstig ZFS-aanbod
‘In Parijs werken we niet samen met een ZFS-partner, maar testen we een belangrijk onderdeel van ons toekomstige ZFS-aanbod. We zien een groot potentieel om de multichannel-aanpak uit te proberen met merken die al een deel van hun assortiment bij ons opslaan. Door het sterke Europese logistieke netwerk van Zalando open te stellen voor onze partners, kunnen zij profiteren van onze logistieke expertise en werken we samen efficiënter’, aldus Bartels.
Dit bericht heeft 0 reacties