Ga naar hoofdinhoud

Q3 2019: De modebranche stelt teleur

Het derde kwartaal werd afgesloten met een negatieve omzetontwikkeling in de modebranche. De omzet daalde met 4,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De offline omzet daalde dit met maar liefst 8,5%. De online omzetten zijn wel gestegen, namelijk met 6,6%. Waar aan het einde van het tweede kwartaal de cumulatieve stand nog 0% was, is de cumulatieve stand na 9 maanden gedaald naar -1,5%.

Opvallende resultaten
Een aantal opvallende resultaten van dit derde kwartaal zijn dat in totaal mode 4,1% minder omzet heeft gedraaid. Wel plust het online kanaal met 6,6%. Offline kanaal toont een daling van 8,5%. Week 31 was de beste week qua omzet. De omzet steeg in deze laatste week van juli/eerste week van augustus met 14% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Met name op het gebeid legwear was een enorme stijging te zien; +53%. Week 35, de laatste week van augustus, liet de meest negatieve omzetontwikkeling zien. De omzet nam af met 18% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Het segment bovenkleding stelde het meest teleur in deze week (-21,1%). Beide weken vielen in de perioden van extreem warm aan het eind van de maanden juli en augustus.

Beenmode stijgt, dames bovenmode daalt
Beenmode liet de hoogste omzetplus zien dit kwartaal, namelijk een stijging van 4.0%. Damesbovenmode daalde, met 11.5%. Vorig kwartaal was beenmode ook al het segment met de hoogste stijging en dames bovenmode het segment met de grootste omzetdaling. Ondermode deed het goed met een omzetgroei van +3,1%. De overige segmenten eindigden in de min. Baby- en kindermode en herenmode daalden respectievelijk met -6% en -4,7%.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top