PwC presenteert het Black Friday 2020 rapport
Wat kunnen we verwachten van Black Friday 2020? Een nieuw onderzoek van PwC geeft inzicht in het sentiment onder consumenten en biedt retailers handvatten voor de drukste winkelperiode van het jaar. In het Black Friday 2020 rapport zijn ruim 2000 consumenten ondervraagd.
De gezondheidscrisis lijkt minder impact te hebben op het verwachte winkelgedrag tijdens Black Friday dan men zou verwachten. Wel constateren we een afname in het aantal geïnteresseerden; van 64% in 2019 naar 57% nu.
De sociaaleconomische gevolgen van corona hebben zowel een negatieve en positieve invloed op het uitgavenpatroon tijdens Black Friday. Zo heerst er economische onzekerheid, maar staat er meer geld op de rekening naarmate er meer mensen gedwongen zijn thuis te blijven. Hoewel 44% van de consumenten verwacht dit jaar minder uit te geven door de coronacrisis, geeft 17% aan dat ze meer te spenderen hebben omdat ze de afgelopen tijd meer hebben kunnen sparen.
De pandemie brengt ook voor een verandering in lifestyle met zich mee. Zo stelt bijna de helft van de respondenten (40%) dat ze door corona waarschijnlijk meer online zullen winkelen. De algemene verwachting is dat het aandeel fysiek winkelen zal dalen van 35% naar 24% in vergelijking met Black Friday 2019. Daarnaast wordt verwacht dat de pandemie uiteindelijk zal leiden tot een verdere toename online winkelen.
Een groot aantal koopjesjagers weet nu al wat ze van plan zijn op Black Friday aan te schaffen, waarbij de helft eerst onderzoek doet naar hun potentiele aankopen op specifieke koopjeswebsites. Daarnaast gaat 30% op zoek naar specifieke reclames op websites. In de leeftijdscategorie 18-34-jarigen bracht slechts 28% traditionele brochures ter sprake, tegenover maar liefst 45% onder de 55-plussers. Ook is gebleken dat fysieke retailers zonder webshop er goed aan zouden doen om in zee te gaan met online adverteerders zoals Bol.com en Amazon om hun online aanwezigheid te vergroten.
Het volledige PwC Black Friday 2020 rapport lees je hier.
Dit bericht heeft 0 reacties