Populariteit Black Friday neemt mogelijk af
De feestdagen naderen en daarmee zijn veel ogen gericht op de retail.
Door de toenemende energieprijzen en de algehele inflatie in de wereld kunnen de feestdagen mogelijk een moeilijke periode worden voor consumenten en retailers. Een nieuw rapport van Dressipi, een onafhankelijk platform voor retailers die hun omzet willen optimaliseren, deed onderzoek naar de verwachte uitgaven tijdens Black Friday.
Dressipi heeft gegevens geanalyseerd om retailers te helpen voorbereiden op Black Friday (dit jaar op 25 november). Uit de resultaten bleek dat Black Friday minder populair wordt onder consumenten. Waar de Black Friday periode in 2019 nog goed was voor gemiddeld 9 procent van de totale jaaromzet van retailers, was dit in 2020 gedaald tot 5,82 procent. Een jaar later was dit percentage opnieuw gedaald tot 5,18 procent.
Mogelijke verklaringen hiervoor zijn bijvoorbeeld de toename in uitverkopen om zo ongewenste voorraden terug te dringen. Ook duurzaamheidsoverwegingen van consumenten kunnen ertoe leiden dat er meer bewuste aankopen worden gedaan en minder impulsaankopen.
Uit het onderzoek bleek ook dat er tijdens Black Friday een gemiddelde daling in retourzendingen te zien was. Het gaat hierbij om een daling van 17,14 procent. Deze daling is waarschijnlijk te linken aan het feit dat de meest gekochte producten accessoires waren. Een categorie dan van zichzelf al weinig retourzendingen heeft.
Tenslotte bleek uit het onderzoek van Dressipi ook dat Black-Friday klanten voor ongeveer 12,5 procent bestaan uit nieuwe klanten. Echter blijken deze klanten minder waardevol te zijn dan loyale klanten. De kans dat deze klanten een tweede aankoop doen ligt namelijk op 10 procent.
Dit bericht heeft 0 reacties