Online bestedingen groeien met 9% in eerste half jaar 2022
In het eerste half jaar van 2022 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,1 miljard, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
De groei wordt aangejaagd door de sterke stijging van diensten (+86%). Ook de online bestedingen voor wat betreft producten blijven boven pre-coronaniveau, hoewel we een daling zien met -11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en is in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
“De sterke groei aan diensten komt met name door de stijging in verkoop van tickets voor evenementen en attractieparken, maar ook pakketreizen en vliegtickets. De online aanschaf van tickets is in Q2 toch bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een duidelijke correlatie met zes maanden zonder coronamaatregelen”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
Producten blijven voor pre-coronaniveau
In totaal werden in het eerste half jaar 168 miljoen aankopen online gedaan. De online aankopen van producten zijn zowel in Q1 als Q2 – waarin de fysieke detailhandel weer volledig open is gegaan – afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-14%). Toch blijven de online bestedingen van producten met € 5,3 miljard boven het pre-coronaniveau staan. Ten Ham: “Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.”
Het gebruik van smartphone blijft groeien
Eén op de drie online aankopen wordt in het eerste half jaar gedaan via de smartphone. De smartphone wordt het meest gebruikt voor de categorieën Food/Nearfood, Tickets voor Attracties & Evenementen en Kleding. De desktop/laptop blijft met 51% het belangrijkste device voor het doen van online aankopen, maar dit belang neemt ieder half jaar een paar procentpunten af (4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar).
Dit bericht heeft 0 reacties