Nike vraagt handelsmerken aan voor virtuele sneakers en gympen, maar waarom?
Volgens Bloomberg diende Nike in oktober 4 aanvragen in bij het Amerikaanse octrooi- en merkenbureau voor de bescherming van producten in categorieën waaronder ‘downloadable virtual good’ en verwante diensten voor detailhandelaren en entertainment.
Mode in de virtuele wereld is een nieuw medium en kanaal dat door veel merken wordt verkend, maar virtuele namaakproducten liggen al op de loer, een schending van fysieke goederen.
De meeste bekende merken zullen geregistreerde handelsmerken hebben in de diverse markten waarin zij actief zijn, maar deze bieden wellicht geen verdedigbare online merkbescherming. Het machtige, mondiale bereik dat externe digitale kanalen zoals virtuele werelden, gamen, zoekmachinemarketing, sociale media en online marktplaatsen bedrijven kunnen bieden om klanten te bereiken betekent dat er meer op het spel staat dan ooit voor merkeigenaren die hun handelsmerk op deze kanalen moeten beschermen, om zo te kunnen profiteren van de investering in de oprichting en groei van hun merk.
Virtuele belevenissen zijn een nieuwe manier waarop merken klanten kunnen bereiken, zoals de digitale replica van de flagshipstore van Burberry in Tokyo die eerder dit jaar debuteerde. Naar mate jongen mensen steeds langer online sociaal actief zijn, groeit de vraag naar uitsluitend digitale kunstenaars, influencers en mode.
Merkenrecht heeft normaliter twee doelen: de consument beschermen tegen bedrog, en de kwaliteit, welwillendheid en reputatie van een merkeigenaar te beschermen. Om deze doelen te bereiken kijkt het merkenrecht of een merk in de handel op overtredende wijze wordt gebruikt waardoor er twijfel ontstaat over de bron van de goederen en diensten, rekening houdend met de overeenkomsten van zowel de merken en van de goederen of diensten waarmee ze verbonden zijn. De voorwaarde ‘gebruik in de handel’ is van belang als het om virtuele werelden gaat. In 2007 werd bevestigd dat gebruik in de virtuele wereld ook handel is, toen een gebruiker in de virtuele wereld toestand haar avatar een handelsmerk te geven.
Nike zou geen digitale handelsmerken aanvragen als er geen winst te behalen viel op het internet. Tot de digitale artikelen die in de aanvragen van Nike zijn opgenomen behoren hoofddeksels, brillen, tassen, rugzakken en sportartikelen.
De recente naamsverandering van Facebook is slechts onderdeel van zijn traject als early adopter van de metaverse. Afgelopen zomer organiseerde de sociale mediagigant een conferentie over het potentieel van virtuele realiteit en toegevoegde realiteit voor luxebedrijven. In de Metaverse van Facebook zullen avatars met elkaar omgaan op werkplekken, in spelletjes, winkels, concerten en overal. En als we nieuwe mensen ontmoeten, al is het digitaal, hebben we virtuele mode nodig, meldt Facebook tijdens het conferentiegesprek over de resultaten van het derde kwartaal 2021: “Als je iedere dag in de metaverse doorbrengt, dan heb je digitale kleding, digitale hulpmiddelen en verschillende ervaringen nodig. Ons doel is om binnen tien jaar met de metaverse een miljard mensen te bereiken en digitale handel ter waarde van honderden miljarden dollars te genereren.”
Nike loopt hierin voorop.
Dit bericht heeft 0 reacties