Ga naar hoofdinhoud
Nike

Nike lanceert abonnement op sneakers voor kinderen

Met de Nike Adventure Club kunnen kids uit de VS vanaf nu een abonnement nemen op Nike sneakers. Het abonnement werkt heel simpel; voor een maandelijks bedrag kun je meerdere schoenen per jaar uitkiezen. 

Ouders hebben dezer dagen steeds minder tijd voor de garderobe van hun kinderen. Bovendien is het nauwelijks bij te houden wanneer het weer tijd is voor nieuwe kledij. Kinderen groeien als kool. Nike heeft daar alle begrip voor. Sterker nog, Nike gaat je een handje helpen. Na een testperiode van twee jaar bij 10.000 gezinnen heeft de retailer onlangs Nike Adventure Club gelanceerd. Nike Adventure Club is de nieuwste dienst van Nike en voorziet je kinderen op abonnementsbasis van nieuwe schoenen.

Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden binnen Nike Adventure Club. Gezinnen kunnen bijvoorbeeld zelf aangeven op welke termijn ze nieuwe schoenen willen ontvangen. Er bestaan mogelijkheden per maand, maar ook per kwartaal. Per paar betaal je tussen de $50 en $60. Per keer kunnen de gezinnen de stijl van het nieuwe paar uitzoeken. Van sportschoen tot dagelijkse stappers, of een keer niks. Mocht de schoen uiteindelijk toch niet bevallen of passen, dan kunnen ze te allen tijden worden teruggestuurd.

Zoals eerder genoemd houdt Nike Adventure Club onder andere rekening met de groeispurten van kinderen. Het is mogelijk dat de schoenen die een half jaar geleden zijn verstuurd niet meer passen. Middels het abonnement wil Nike het recyclen van schoenen een boost geven. Samen met schoenen die niet bevallen of passen, kunnen tegelijkertijd oude schoenen teruggestuurd worden. Zelfs niet-Nike schoenen. Sommigen paren worden hergebruikt en anderen worden doorgestuurd naar het Grind programma. Grind is een bestaand programma van Nike dat oude schoenen uit elkaar haalt en hergebruikt voor atletiekbanen of speeltuinen.

Hoewel Nike Adventure Club online ‘kindproof’ is gemaakt – kinderen kunnen hun eigen schoenen kiezen zonder dat de prijs voor de ouders veranderd – stimuleert het nieuwe abonnement juist het buitenspelen. In samenwerking met KaBoom vult Nike de schoenendoos met allerlei attributen en ideeën voor buitenspellen. KaBoom is een niet-commerciële organisatie die zich inzet om ieder kind de mogelijkheid te geven om te spelen. De schoenendoos wordt eveneens beschreven met de naam van het kind, waardoor het moment van uitpakken nóg specialer is.

Er is ter discussie te stellen of Nike Adventure Club daadwerkelijk duurzaam is, of wellicht zelfs overmatig consumptiegedrag aanmoedigt. Geen kind heeft iedere maand nieuwe schoenen nodig. Feit is, verklaard Nike, dat uit de testperiode geen verandering van het consumptiegedrag werd aangetoond. Daarmee wil Nike zeggen dat gezinnen die al maandelijks nieuwe schoenen kochten het abonnement op dezelfde manier invullen, en dat gezinnen die dat niet deden dat niet door het abonnement opeens wel gaan doen. Nike hoopt echter wel dat het abonnement donatie en/of recycling van schoenen kan stimuleren bij de gezinnen waar frequent nieuwe schoenen worden aangeschaft.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top