Ga naar hoofdinhoud
Aantal modewinkels in wijkwinkelcentra even hoog als in 2004

Nieuwe spelers in de winkelstraat: Modemerken vullen de leegte op

De afgelopen tijd hebben we verschillende bekende modemerken zien verdwijnen, zoals Scotch & Soda, Esprit en Bristol. Dit had invloed op het straatbeeld in veel Nederlandse binnensteden, en het leek even alsof deze steden in een gatenkaas veranderden. Toch hebben de lege winkelpanden snel nieuwe eigenaars gevonden, waardoor het winkelaanbod weer wordt aangevuld.

Leegstand valt mee dankzij snelle opvolgers
Uit een onderzoek van vastgoedbedrijf CBRE bleek in april al dat winkelleegstand nauwelijks toeneemt door faillissementen. Zo blijft één op de drie winkelpanden niet leegstaan nadat een retailer vertrekt of failliet gaat. Dit is vooral te danken aan nieuwe ondernemers en overnamepartijen die snel de ruimte benutten. En vaak worden deze gaten opgevuld door andere modewinkels, die hiermee hun merkbekendheid willen vergroten. Ook online ondernemers zetten steeds vaker de stap naar fysieke winkels, aldus CBRE.

Volgens vastgoedpartij JB Retail blijft het invullen van winkelpanden maatwerk. “Het hangt naast locatie en grootte ook af van timing, opleveringsniveau en prijs. Waar voorheen casco-oplevering gewenst was, zien we nu dat winkels vaak instapklaar en met goede bestaande voorzieningen moeten worden opgeleverd. Uiteindelijk maakt de prijs het verschil,” aldus Erica Kruissen, woordvoerder van JB Retail. “De voormalige panden van Scotch & Soda en Esprit zijn bijvoorbeeld gunstig gelegen en hoogwaardig afgewerkt, waardoor ze instapklaar zijn.”

Stoelendans in de winkelstraat: Nieuwe merken nemen het over
Een van de nieuwe merken die een prominente plek inneemt, is Tess V. In juli kondigde het merk aan dat het zich gaat vestigen in het oude Scotch & Soda-pand in Groningen, middenin het centrum aan de Grote Markt. Het pand, dat uit twee samengevoegde panden bestaat, telt 126 vierkante meter en staat bekend om de roze golfspiegel en wolkentafel. De nieuwe winkel biedt ook extra ruimte voor de eigen jeanslijn, Friday Denim, en opent op 28 september.

Ook het Scotch & Soda-pand in ’s-Hertogenbosch heeft al een nieuwe bestemming: America Today verhuist hier naartoe vanuit de Hinthamerstraat. Het nieuwe flagshipstore, gevestigd in het monumentale voormalige ‘Luxor Theater’, telt 700 vierkante meter en opent op 27 september. Hier biedt het merk dames-, heren-, en kindermode aan.

Niet alleen modewinkels, maar ook cosmeticamerken zien kansen. Zo betrekt Skins het oude pand van Scotch & Soda in Enschede. De cosmeticaketen kreeg op 1 september de sleutel en is momenteel bezig met de renovatie. De exacte openingsdatum is nog niet bekend, maar de winkel zal binnenkort openen aan de Langestraat.

Esprit maakt plaats voor Van Uffelen en Only & Sons
Van Uffelen, een Nederlandse moderetailer, heeft zijn zinnen gezet op de oude Esprit-panden in Alkmaar en Hoorn. De winkel in Alkmaar aan de Laat beslaat 500 vierkante meter en biedt het volledige Van Uffelen-assortiment. De winkel in Hoorn, aan het Grote Noord, is iets kleiner en richt zich op damesmode. Bovendien neemt Van Uffelen al het personeel van beide voormalige Esprit-winkels over, wat goed nieuws is voor de betrokken medewerkers.

Ook in Utrecht krijgt een voormalig Esprit-pand een nieuwe bestemming. De mannenmodeketen Only & Sons opent hier dit najaar zijn eerste winkel aan de Oudegracht. De winkel beschikt over 247 vierkante meter winkelruimte op de begane grond en nog eens 47 vierkante meter op de eerste verdieping.

Scapino vervangt Bristol-winkels
Ook de winkels van Bristol hebben snel nieuwe invullingen gevonden. Zo neemt Scapino diverse voormalige Bristol-filialen over in Zaandam, Breda, Tilburg en Apeldoorn. Met deze nieuwe winkels breidt Scapino uit naar ongeveer tweehonderd filialen in Nederland. Daarnaast neemt discounter Wibra twee andere Bristol-winkels over, namelijk in winkelcentrum Kronenburg in Arnhem en in het Full Service Center de Koperwiek in Capelle aan den IJssel.

Conclusie: Mode vult de leegte op
Hoewel verschillende grote modemerken recent uit het straatbeeld zijn verdwenen, blijken de leegstaande winkelpanden snel weer gevuld te worden. Nieuwe merken, zowel in de mode als in andere sectoren, springen in op de vrijgekomen locaties en zorgen ervoor dat de Nederlandse binnensteden aantrekkelijk en levendig blijven voor shoppers.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top