Nieuwe regels voor nepaanbiedingen
In de loop van komend jaar komen er nieuwe regels die ervoor moeten zorgen dat consumenten niet misleid worden bij prijsaanbiedingen. Dit houdt in dat de ‘van’ prijs de laagste prijs moet zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft ingevoerd. Zo kan er worden voorkomen dat bedrijven vlak voor de prijsaanbieding een kortere tijd een hoge prijs in de markt zetten, om zo van het prijsvoordeel te profiteren.
Alhoewel het in de praktijk nog vaak voorkomt stelt de wet dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten met nepaanbiedingen. Eerder dit jaar heeft de ACM populaire web-producten van 25 webshops in de gaten gehouden. Er bleken regelmatig nepaanbiedingen te zijn dat heeft geleid tot een strengere handhaving van de nieuwe regels in 2022.
De nieuwe norm is duidelijker voor bedrijven én voor consumenten, stelt de ACM. De waarde van de aanbieding zal meer zijn, omdat het goed kunnen beoordelen en vergelijken hiermee eerlijker wordt voor de consument.
Dit bericht heeft 0 reacties