Nieuwe mediawet voor vloggers
Vloggers mogen in hun video’s binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Het Commissariaat voor de Media bevestigt dit tegenover Het Financieele Dagblad. Dit komt voort uit de recente wijziging van de Mediawet. Het zal waarschijnlijk nogal wat bekende vloggers raken.
De mediawet is per 1 november aangescherpt. Vloggers mogen nog wel sluikreclame maken, iemand eet of drinkt prominent in beeld Coca-cola of eet chips van Lays, maar het product mag niet meer expliciet aangeprezen worden.
Volgens de nieuwe regels mogen de influencers hun kijkers niet aansporen om iets te kopen. Een product mag zelfs geen ‘overmatige aandacht’ krijgen. Dit is een dreun voor het verdienmodel van grote vloggers, die het grootste deel van hun inkomsten halen uit het aanprijzen van producten, ook wel influencermarketing genoemd.
Verder mogen in video’s bedoeld voor kinderen van jonger dan twaalf jaar in zijn geheel geen gesponsorde producten meer voorkomen. Volgens een enquête van Wijzer in geldzaken koopt de helft van de kinderen weleens iets dat ze in een vlog hebben gezien.
Ook komt er een aantal plichten die nu onder meer voor televisieprogramma’s gelden, zoals het jaarlijks betalen van 220 euro aan toezichtkosten aan het Commissariaat voor de Media en dat vloggers zich moeten laten beoordelen door de Kijkwijzer, wat jaarlijks meer dan 400 euro kost. Daarbij moet er in een redactiestatuut een scheiding worden aangebracht tussen redactie en commercie.
Het Commissariaat voor de Media zegt bij overtredingen boetes te gaan opleggen, al is nog niet duidelijk hoe hoog die worden. Ook is niet bekend vanaf wanneer de regels precies gaan gelden, omdat de toezichthouder nog moet vaststellen wie precies onder de nieuwe regels vallen. Dat wordt in de EU besloten. Waarschijnlijk gaan de regels niet gelden voor minder bekende vloggers en hobbyisten en ze zijn ook niet van toepassing op posts op bijvoorbeeld Instagram.
Dit bericht heeft 0 reacties