Nederlandse consumenten geven weer meer uit
Nederlandse consumenten gaven in het derde kwartaal zo’n 7,2 miljard euro uit. Dit is een groei van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit gegevens van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Deze groei is te koppelen aan de groei in online bestedingen aan diensten. Hierin was een stijging van 14 procent te zien. Het aantal aankopen van diensten steeg heel licht, met 1 procent. Deze aankopen zijn losgekoppeld van de omzet die ermee geboekt wordt.
Het lijkt erop dat consumenten minder producten kopen. Hiermee komt het totaal aantal online aankopen neer op -5, in vergelijking met een jaar eerder. Met deze ontwikkeling wordt het gemiddeld besteed bedrag per aankoop hoger. Deze ligt momenteel gemiddeld op 9 procent.
“In 2021 ging de samenleving vanaf juni weer open en reisden consumenten weer massaal naar het buitenland. De online diensten hebben toen een flinke vlucht genomen en op dat niveau stabiliseert het nu,” laat Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, in een persbericht weten.
Dit bericht heeft 0 reacties