Nederlanders kopen steeds meer bij Europese webshops
In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlanders 15 procent meer uit bij Europese webshops (binnen de EU) dan een jaar geleden. In 5 jaar tijd zijn de online aankopen in de EU met ruim 150 procent gegroeid. Dit maakte het CBS vandaag bekend op basis van lopend onderzoek.
We kopen ook veel bij Nederlandse en Chinese webshops. Het is voor veel consumenten lastig om te zien of ze aankopen doen bij een Nederlandse of buitenlandse webshop, omdat de site vaak in de Nederlandse taal wordt aangeboden.
Chinese webshops blijken Europese regels vaak aan hun laars te lappen. De Nederlandse detailhandel is hier niet blij mee, omdat er oneerlijke concurrentie is ontstaan. Zo zijn goedkope artikelen vrijgesteld van BTW, is verzending vaak gratis en hoeven de Chinese giganten geen rekening te houden met allerlei regelgeving op het gebied van milieu.
We kopen niet alleen meer bij Europese webwinkels, maar ook bij Nederlandse webshops worden steeds meer bestellingen geplaatst. In het eerste kwartaal van 2019 kochten Nederlanders 17 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2018. Het CBS maakt onderscheid tussen webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is. De webwinkels draaiden 12 procent meer omzet en de multi-channelers maar liefst 24 procent.
Nederlandse webshops zoals Bol.com en Coolblue doen het al jaren goed. H&M en Zalando zijn een voorbeeld van Europese webshops die in ons land al jaren populair zijn. Deze sites kunnen we gewoon in het Nederlands lezen, maar we bestellen uiteindelijk niet bij een Nederlands bedrijf. Zalando heeft zijn roots in Duitsland en H&M in Zweden. Beide bedrijven hebben wel magazijnen in ons land, zodat bestellingen snel verwerkt kunnen worden.
Dit bericht heeft 0 reacties