Lederwaren en schoeisel laatste jaren geen prioriteit qua besteding
Uit marktdata blijkt dat de consumptieve bestedingen aan schoeisel en lederwaren sinds 2011 niet meer gestegen is. Waar de cijfers eigenlijk een stijgende lijn zouden moeten laten zien, door bevolkingsgroei en inflatie, is duidelijk geworden dat de consumptie in lederwaren en schoeisel na 2011 door de jaren heen constant bleef, of zelfs daalde.
Uit cijfers van het CBS bleek de consumptieve besteding aan lederwaren en schoeisel tussen 2011 en 2015 zo’n 0,3 miljard euro afgenomen te zijn. Dit verschilt nogal met de verwachtingen van een stijgende lijn door de jaren heen en kan verklaart worden door een verandering in de prioriteiten van de consument. Deze prioriteit qua besteding ligt voor de consument blijkbaar minder bij lederwaren en schoeisel, maar is meer verschoven naar andere bestedingen. Geld uitgeven aan elektronica, nieuwe media, mobiliteit en vrijetijdsbestedingen zoals vakanties lijkt belangrijker te zijn voor de consument. Het bestedingsaandeel van lederwaren en schoeisel binnen de totale binnenlandse consumptie is tussen 2001 en 2015 afgenomen van 1,2 naar 0,8 procent.
Kijkend naar de getallen blijkt het niet geen incident of toeval; het is een duidelijke trendmatige ontwikkeling. Blijkbaar geeft de consument steeds kleinere delen van zijn/haar inkomen uit aan lederwaren en schoeisel.
Dit bericht heeft 0 reacties