Kwart Europese modemarkt is online
In 2022 vertegenwoordigde de mode-industrie meer dan zestien procent van de totale online retailmarkt in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk. Dit blijkt uit de meest recente editie van de jaarlijkse ranglijst ‘Top 250 Fashion & Beauty Retail Europe’ van Cross-Border Commerce Europe.
De totale omzet van de markt bereikte in 2022 een indrukwekkende 122 miljard euro, waarvan maar liefst 45 miljard euro afkomstig was van grensoverschrijdende transacties. Prognoses wijzen uit dat deze markt naar verwachting met achttien procent zal groeien tot een totaal van 144 miljard euro in 2026.
Een veelbelovende ontwikkeling, zoals benadrukt in het rapport, is met name de opkomst van de tweedehands mode markt, ondersteund door C2C-marktplaatsen. Naar verwachting zal bijna een zesde van de totale online modeverkoop in 2026 afkomstig zijn van deze C2C-marktplaatsen.
Op dit moment wordt bijna de helft van alle online modeverkoop gerealiseerd via marktplaatsen. In 2022 nam de C2C-doorverkoop een aanzienlijke sprong, goed voor twaalf procent van de online modehandel. Vooral de aantrekkelijkheid van tweedehandsmode op basis van kostenefficiëntie en duurzaamheid wordt genoemd als drijvende kracht achter deze groei.
Naast duurzaamheid zullen ook digitaliserings trends zoals de metaverse, livestream shopping en personalisatie de groei van de online modehandel verder bevorderen. Cross-Border Commerce Europe concludeert dat de impact van deze trends op de versnelling van de online modeverkoop in de komende jaren buitengewoon boeiend zal zijn.
Dit bericht heeft 0 reacties