Content voor Ingelogde Gebruikers
INretail’s Sportfocus 2019: Last Call Aan De Sportvakhandel?

INretail’s Sportfocus 2019: Last Call aan de Sportvakhandel?

De zaal in het SBC, Sport Business Center in Leusden, was uiteindelijk toch heel goed gevuld afgelopen maandagmiddag. De inschrijvingen voor de presentatie-bijeenkomst leken in eerste instantie een teleurstellende opkomst tot gevolg te hebben, maar de laatste dagen kwam de ‘tsunami’ met aanmeldingen toch eindelijk op gang en maandagmiddag was de zaal tot op de laatste stoel bezet. 

Voor de presentatie van SportFocus 2019; de driejaarlijkse marktstudie die in opdracht van de Koninklijke INRETAIL wordt uitgevoerd en de sportvakhandel inzicht moet geven in de ontwikkelingen die voor haar branche en het specialisme belangrijk zijn.
En een ding moet gezegd worden: die ontwikkelingen zijn inmiddels zo duidelijk dat het karakter van de bijeenkomst en de oproepen meer het karakter had van een ‘last call’ dan een ‘wake-up call’.

Sportmarkt blijft groeien; prachtig!
De sportmarkt blijft groeien.Over de afgelopen drie jaren werd voor de functionele sportmarkt een groei in omzetten van 27% gemeld en de trend lijkt zeker niet neerwaarts te buigen. Het tweede goede nieuws is dat deze groei zowel komt uit de groei in deelnemers, de sportparticipatie, als uit de gemiddelde bestedingen. Geweldig nieuws; de sportmarkt blijft daarmee dus een interessante branche om actief in te zijn (of nog te worden!). Hier liggen kansen en mogelijkheden. Interessant was om te zien dat de ‘podiumplekken’ qua bestedingen worden ingenomen door:

3. wandelen,
2. joggen/trimmen/hardlopen en
1. fitness.
Op respectievelijk plaats 5, 6 en 10 komen voetbal, tennis en hockey.  Hier zien we wat betreft de inrichting van menig vakspecialist al een uitdaging.

De presentatie liet niet zien hoe het zit met ‘fietsen’. In de rapportage werd dit onder het kopje ‘overig’ gerangschikt. En aangezien deze categorie qua omzetaandeel net zo groot was als het aandeel van no. 1 hebben we sterk het vermoeden dat fietsen ook wel eens in of tegen de TOP-3 zou kunnen zitten.

Sportretailing is niet (meer) exclusief
De opmars van Decathlon, de schaalvergroting in de branche bij fabrikanten en retailers en digitale spelers als Bol.com worden vaak genoemd als belangrijke ontwikkelingen die de omzet en het aandeel van de winkel-vakspecialisten bedreigen. De groei en invloed van deze partijen en ontwikkelingen wordt in SportFocus 2019 bevestigd. Echter…. de impact van partijen als Lidl, Action maar ook Zalando.nl en H&M zijn zeker ook niet onbelangrijk. Combineer de kleur/design-trend in de outdoorbrache met de TOP-3 sportcategorieen en de conclusie dat ook de modebranche een stuk van de koek opeist  en zal blijven opeisen ligt voor de hand.

Bij de inrichting van de winkel en (digitale) shop is deze ontwikkeling o.i. dan ook zeker iets om (nog meer) rekening mee te houden. Tijdens de bijeenkomst kwam de discussie over wel of niet eigen merk voeren niet op gang. Een veeg teken! Durft men de discussie niet aan, wilde men zich (nog) niet in de kaart(en) laten kijken of zien de retailers de mogelijkheden hiervoor niet (zitten)?
Als we de opmars van Decathlon combineren met de impact van een Lidl en Action lijkt dat ons toch zeer zeker een onderwerp waar opties en mogelijkheden verkend zouden kunnen worden.Wilt u meer lezen over de  INRETAIL’S SPORTFOCUS 2019? In de aankomende ‘the right SIZE’ die 25 juli verschijnt besteden we er meer aandacht aan! Stay tuned!Benieuwd naar de volledige rapportage of een presentatie op maat?
Neem contact op met INRETAIL’s Dave Quadvlieg,
T +31 88 973 06 22 of M +31 61 250 71 35.
Email: dquadvlieg@inretail.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven