INretail start onderzoek naar resetten productiesysteem
Volgens Giorgio Armani is het productiesysteem rijp voor een reset. Hoewel de meningen zijn verdeeld over wat er wel en niet veranderd moet worden, geven ondernemers en merken aan dat de urgentie er is. Om te peilen hoe de rest van de branche erover denkt, onderzoekt INretail in samenwerking met Modint en Q&A Insights & Consultancy hoe we het huidige model kunnen kantelen.
Branchespecialist Edwin Belt: “Afgelopen april schreef Giorgio Armani in een open brief aan het Amerikaanse WWD dat volgens hem de coronacrisis een unieke kans biedt om overproductie en de inflexibiliteit van de productieketen aan te pakken. Hij pleit ervoor dat de juiste kleding weer op het juiste moment in de winkels moet liggen. Iedere retailer zal zich er nu van bewust zijn dat hij zijn netwerk en toeleveringsketen eens goed onder de loep moet nemen. Het proces van ontwerpen, inkopen, produceren, leveren en verkopen van producten – en het daarmee gepaard gaande geld- en goederenverkeer – kan in de meest gevallen veel efficiency opleveren.”
“Al langere tijd leveren leveranciers en merk kleine trendcollectie tussen seizoencollecties door. Hierdoor worden veel items gericht op het seizoen eerder geleverd waardoor ze vaak al te vroeg in de winkels komen te liggen. Daarnaast verandert het gedrag en de wensen van consumenten door de snelheid van de trends en de digitaliseren van het aankoopproces. Multibrand retailers dienen flexibeler te werk te gaan om bij te blijven en in te spelen op die ontwikkelingen.”
“Het meer digitaliseren en daardoor verkorten van de productie- en inkoopprocessen en kwalitatief betere collecties die sneller kunnen worden gemaakt en eventueel dichterbij huis. Ook kleinere maandelijkse leveringen kunnen zorgen voor een actueler aanbod in de winkel, wat uiteindelijk betere doorverkoopcijfers genereert.”
“De oplossing kan liggen in het meer digitaliseren en daardoor verkorten van de productie- en inkoopprocessen. Kwalitatief betere collecties die sneller kunnen worden gemaakt en eventueel ook dichter bij huis. En bijvoorbeeld kleinere maandelijkse leveringen kunnen ook zorgen voor meer verversing en een actueler aanbod in de winkel wat betere doorverkoopcijfers genereert. Een cyclus die op een zodanige manier wordt ingericht dat er minder financiering ver van tevoren nodig is, wat leidt tot een optimalere cashflow in de sector.”
Volgens Belt is het tijd voor verandering. Voor de volgende inkoopperiode presenteert INretail met Modint en Q&A Insights & Consultancy het resultaat van het onderzoek. INretail vindt jouw mening belangrijk! Klik hier om de vragenlijst in te vullen.
Website INretail: www.inretail.nl
Dit bericht heeft 0 reacties