INretail start campagne ‘winkeldeur te sluiten voor energiebesparing’
Houd de deuren dicht als de airco of verwarming opstaat. Dat roept INretail op aan alle winkeliers. De organisatie pleit voor een uniforme regel en zegt dat het klanten niet afschrikt.
Om energie te besparen, zouden alle winkels de deuren dicht moeten houden. Zo verminderen ze het energieverbruik als de airconditioning in de zomer of de verwarming in de winter opstaat. Daartoe roept de Nederlandse sectororganisatie voor de handel Inretail op. “Als je als winkelier je deur openhoudt, dan heb je “iets uit te leggen aan de maatschappij“, zegt directeur Jan Meerman zelfs aan NOS.
De organisatie lanceert een campagne om te zorgen dat een gesloten deur de norm wordt. Hoewel Inretail zelf de non-foodretail vertegenwoordigt, en dus niet de foodbranche, hoopt Meerman dat ook supermarkten en voedingszaken meedoen. “We willen niet dat de ene zaak de deur dicht heeft en de andere ‘m openhoudt. Het zou goed zijn als er uniform beleid komt”, klinkt het.
Niet alleen voor het milieu, maar ook uit kostenoverwegingen zetten retailers de stap. De branchevertegenwoordiger zegt dat handelaars al van alles doen om hun energiefactuur te drukken. Ook de winkeleigenaars kunnen meer doen, bijvoorbeeld door te investeren in isolatie. Het zijn investeringen waar de overheid meer toe moet aanzetten, volgens Inretail.
In Wageningen raadt de gemeente winkels al sinds 2018 aan met gesloten deuren te werken. Consumenten wenden er snel aan en bleven er niet door weg, ziet centrummanager Robert Frijlink. “Het is een paar weken wennen en de klant waardeert het.”
Frankrijk heeft deze zomer de verplichting opgelegd om de deuren dicht te houden als de airco of verwarming opstaat. Wie dat toch doet, riskeert boetes tot 600 euro.
Dit bericht heeft 0 reacties