INretail: Negatieve omzetontwikkeling voor de mode in eerste halfjaar van 2020, ondanks omzetplus voor online
Nadat het aantal bezoekers in de winkelstraten na de afgekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen langzaam weer toenam, ging het de goede kant op. Toch komt offline uit op een omzetdaling van 31,8%, terwijl online het eerste halfjaar van afsloot met een omzetplus van 10,1%. Dit blijkt uit de resultaten van de INretail GfK FashionScan.
Uit de cijfers van het tweede kwartaal blijkt dat de heren in deze periode in verband met thuiswerken een minder grote behoefte aan representatieve kleding hadden. Zo is de verkoop van blazers in de herenmode met maar liefst 47,9% afgenomen, noteerde de broeken een omzetdaling van 43,9% en zorgen de jassen voor 39,5% minder omzet.
Over het gehele tweede kwartaal daalde de omzet in offline met 43,9%, terwijl online een omzetstijging van 18,8% liet zien. Edwin Belt, Branchespecialist mode INretail, concludeert: “We zien dat de winkels die gesloten waren opstartproblemen ervoeren, hierin was vooral april met -38,7% een beroerde maand. Opvallend is de omzetgroei bij online kanalen en daarmee de (tijdelijke) verandering in consumentengedrag.”
Dit bericht heeft 0 reacties