ING: Consumenten geven minder uit in winkelstraat, zitten vaker op terrasjes
Consumenten hebben in het tweede kwartaal meer vrije uitgaven gedaan, maar ze gaven vaker hun geld uit in horecagelegenheden dan in de winkelstraat, blijkt uit transactiedata van klanten van ING. Ondanks deze toename blijven de verkoopvolumes nog steeds onder druk staan.
Volgens de transactiedata van ING wijst alles erop dat de consumenten in het tweede kwartaal meer uitgaven aan goederen en diensten hebben gedaan. De totale waarde van pintransacties lag namelijk 1,9 procent hoger ten opzichte van het eerste kwartaal.
Er lijkt echter sprake te zijn van een lichte vertraging in de groei, mogelijk veroorzaakt door de uitgaven in de winkelstraat. De pinomzet van winkels blijft namelijk achter, terwijl de pinomzet bij diensten, zoals horeca, juist is gestegen.
Hoewel de winkelstraat nog steeds groeit – met een pinomzet die één procent hoger ligt dan het vorige kwartaal – hebben winkels in de non-foodretailsector, zoals elektronicawinkels, winkels in vrijetijdsspullen en woonwinkels, een daling in pintransacties waargenomen. Het specifieke aandeel van winkels in mode en schoenen is niet bekend.
Het feit dat de pinomzet in de winkelstraat met één procent is gestegen, betekent echter niet automatisch dat er ook meer verkocht is. Sterker nog, de prijzen lijken harder te zijn gestegen dan de pinomzet. Gemiddeld zijn de prijzen ruim twee keer zo snel gestegen als de pinomzet. Dit betekent dat consumenten in de winkelstraat meer hebben uitgegeven, maar minder producten hebben gekocht, volgens ING.
Dit bericht heeft 0 reacties