Ga naar hoofdinhoud
Verzenkosten

Hoge verzendkosten reden om webshop te verlaten

In online shops verlaten consumenten regelmatig hun winkelwagen zonder tot aankoop over te gaan. Vooral standaard verzendkosten die hoger uitvallen dan verwacht zijn reden niet tot aankoop over te gaan; 58 procent haakt af indien de verzendkosten te hoog zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud. 

Dat de verzendkosten een dealbreaker kunnen zijn, blijkt wel uit het gegeven dat bijna zes op de tien Nederlanders aangeeft een bestelling te annuleren wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Toch zijn we bereid om extra producten toe te voegen voor gratis verzending en zijn we niet gierig als het aankomt op verzendkosten.

Nederlanders zijn bereid maar liefst 5,90 euro aan verzendkosten te betalen voor een bestelling met een waarde van 15 euro. Ter vergelijking: het gemiddelde bedrag in Europa ligt met 4,20 euro een stuk lager. Duitsers willen zelfs nog minder uitgeven, namelijk 3,40 euro.

Voor premium bezorgopties (zoals vandaag in huis of keuze voor de bezorgdag) wil 36 procent van de Nederlanders nooit extra betalen. Wij zijn hiermee, samen met de Belgen, het minst bereid van alle Europeanen om extra verzendkosten te betalen voor premium verzendopties. En zij die het wel doen, betalen het liefst om het product nog dezelfde dag of binnen het uur te ontvangen, of om zelf een precieze bezorgtijd te kunnen kiezen.

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld of men voorkeur had voor een vervoerder. Het blijkt dat 39 procent een sterke voorkeur heeft. En van hen zegt ruim twee derde dat de vervoerder invloed heeft op hun aankoopbeslissing. En onder de mensen die een sterke voorkeur hebben voor een vervoerder, is PostNL is met (82 procent) verreweg de favoriet. Op gepaste afstand volgt DHL (Express) met (41procent).

Uit de rondvraag blijkt trouwens ook dat Nederlanders graag retourneren. Het vaakst zelfs van alle Europeanen. Maar liefst 64 procent zegt regelmatig producten terug te sturen naar de webwinkel. De meest genoemde redenen om een artikel dat niet bevalt níét terug te sturen: retourneren is te veel moeite (47 procent), het retourneren kost te veel geld (31 procent) of men is gewoonweg vergeten het product terug te sturen (14 procent).

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top