Ga naar hoofdinhoud

Hoe Westfield Mall of the Netherlands het winkelparadijs zo inricht om bezoekers het zo lang mogelijk naar de zin te maken

Aangezien de inrichting van Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam ruim 630 miljoen euro heeft gekost, wil je natuurlijk wel dat de bezoekers daar zo lang mogelijk blijven en er zoveel mogelijk geld uitgeven. Eigenaar en beursfonds Unibail-Rodamco-Westfield heeft er dan ook alles aan gedaan om bezoekers op subtiele wijze het naar de zin te maken.

Ankers
De vier hoeken van het winkelcentrum zijn bezet door grote winkels van bekende ketens, ook wel ‘ankers’ genoemd. Ankers trekken veel bezoekers. In de Mall vormen aan de ene kant Albert Heijn XL en een Jumbo Food Market de ankers en zijn dit aan de andere kant Zara en H&M. Bezoekers die komen om te shoppen, zullen van het ene anker naar het andere anker langs een winkelstraat met internationale merken lopen.

Negen straatjes
Naast al de grote internationale merken zijn er ook genoeg kleine winkels met hippe merken, zoals Coef en MSCH Copenhagen. Deze winkels vind je terug in ‘The Gallery’, wat ook wel de Negen Straatjes van Leidschendam wordt genoemd.

Een ‘achtje’ lopen
Er is bewust voor gekozen om in de Mall niet één lange straat met winkels te maken. Bezoekers kunnen een rondje lopen, ook wel een ‘achtje’ lopen genoemd. Volgens retailexpert Paul Moers ga je zo meer op speurtocht en is één lange straat een stuk saaier. “Mensen lopen van links naar rechts, het loopgedrag is onvoorspelbaar”, voegt retaildeskundige Cor Molenaar daar aan toe.

Ronde hoeken en hoge puien
Door het gebruik van ronde hoeken houd je zichtlijnen, zodat je kunt zien wat er om de hoek is. Daarnaast hebben de winkelpanden hoge puien, wat volgens retaildeskundige Hans van Tellingen uitnodigt om er naar binnen te gaan. “Veel andere winkelcentra hebben juist hele lage plafonds, dat is typisch Nederlands, want hoge puien kosten veel geld.”

Looprichting
De looprichting is aangegeven in lijnen die subtiel zijn verwerkt in de natuurstenen grond en in het plafond. Volgens Van Tellingen helpt dit wel, aangezien bezoekers het vaak onbewust zien en zo worden getriggerd om langs zoveel mogelijk winkels te lopen.

Geen lege panden
Winkelruimtes die niet verhuurd zijn, staan nou eenmaal ongezellig. Hoewel 8 procent van de winkelruimtes nog niet verhuurd zijn, wordt dit opgevangen door daar een aantal tijdelijke winkels te vestigen. Dit oogt een stuk aangenamer.

Entertainment
Boven de Mall is er gedacht aan een grote entertainmentruimte met een bioscoop, een foodcourt en een plek waar bezoekers spelletjes kunnen doen. Ook is er O’Leary’s: een sportbar waar je kunt eten en drinken. Daarnaast zijn er tv-schermen waar je sportwedstrijden kunt volgen en kun je er ook bowlen, minigolfen, poolen en darten. Momenteel is dit gedeelte in verband met de coronamaatregelen gesloten, maar het belooft in elk geval veel goeds!

Gratis parkeren
Volgens Van Tellingen laten 10 tot 20 procent van de potentiele bezoekers een winkelcentrum links liggen als ze moeten betalen om te parkeren. “Gratis parkeren zorgt voor 14 procent meer bezoekers en 20 procent meer omzet, want als je met de auto komt besteed je meer dan als je met de fiets of met het openbaar vervoer komt.”

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top