Hoe het 3D merkenrecht van de iconische Moon Boot door het EUIPO ongeldig werd verklaard
Afgelopen mei werd de iconische Moon Boot door de Eerste Kamer van Beroep van het Europese Bureau voor Intellectuele Eigendom het 3D merkenrecht ongeldig verklaard. Voor FashionUnited heeft advocatenkantoor Crowell en Moring LLP de zaak verder uitgezocht.
De Moon Boot werd op 20 juli 1969, een jaar na de eerste landing op de maan, door Tecnica in het leven geroepen. De schoen was ontwikkeld als warme en comfortabele after-skischoen die nauw aansluit bij de rubberen laarzen met zachte bovenkant die Armstrong en zijn bemanningsleden Michael Collins en Buzz Aldrin droegen. Vandaag de dag zijn er meer dan 30 miljoen Moon Boots verkocht.
Het EUIPO verklaart Technica’s 3D merk uiteindelijk ongeldig. Met dit besluit verduidelijkt het EUIPO dat de esthetische of iconische waarde van een bepaalde vormgeving in geen geval voldoende zijn om als merk te kunnen worden beschermd.
In 2011 beweerde Tecnica echter dat consumenten wereldwijd de vormgeving van deze laars slechts koppelden aan één enkele commerciële herkomst. In maart 2021 werd het merk ingeschreven in de EU. Zweeds groothandelaar in schoenen Zeitneu GmbH was het hier echter niet mee eens. In mei 2017 diende zij dan ook een verzoek tot nietigverklaring in bij het EUIPO. Zeitneu beweerde dat de vorm van de laars alledaags en daarmee niet onderscheidend genoeg was om als merk te kunnen worden geregistreerd. Daarnaast zou het ontwerp van Tecnica’s Moon Boot onvoldoende verschillen van andere après-ski laarzen.
Het EUIPO heeft Zeitneu uiteindelijk gelijk gegeven. Zo kan enkel een vormgeving die significant afwijkt van de norm of de gebruiken in de sector een herkomstaanduidende functie vervullen. Het EUIPO achtte de specifieke kenmerken van de Moon Boot technisch, functioneel of banaal. Een esthetische of originele vormgeving werd op zichzelf onvoldoende geacht om door een merk te worden beschermd. Met de nietigverklaring van het Moon Boot vormmerk, besluit het EUIPO dat de iconische of esthetische waarde van de vormgeving een dergelijk gebrek aan onderscheidend karakter niet kan compenseren.
Dit bericht heeft 0 reacties