Ga naar hoofdinhoud
Hoe gratis is jouw gratis retour en wie betaalt de prijs?

Hoe gratis is jouw gratis retour en wie betaalt de prijs?

“Gratis retourneren” staat tegenwoordig in grote letters op alle online winkels. 2 simpele woorden die winkeliers gebruiken om klanten te trekken en ook om hun kleding als warme broodjes te verkopen. Helaas gaat het er in de retailwereld anders aan toe dan bij de bakker, en komen veel van deze gratis retouren, ook weer terug. Hoe gratis is zo’n retour echt en wie betaalt de prijs? 

Helaas wordt de grootste boete die de mode-industrie wordt opgelegd, betaald door niemand minder dan Moeder Natuur. Als mensen denken aan duurzaamheid in de mode-industrie, denken ze vooral aan biologische stoffen zonder chemicaliën, papieren verpakkingen en labels. Hier wordt naar gekeken omdat het tastbaar is voor de consument en een grote rol kan spelen bij het al dan niet afronden van een aankoop door een klant. Wat ook een grote rol speelt is de mogelijkheid van gratis verzending en gratis retourneren, mocht de klant niet tevreden zijn met zijn of haar aankoop. Wat veel mensen niet weten is dat het klimaat in 2 stadia wordt beïnvloed als het gaat om een gratis retourzending: Logistiek en opzettelijke retouren. 

Laten we deze twee stadia eens uit elkaar halen

1) Logistiek
Je merkt het pas als je er op let hoeveel busjes en vrachtwagens vol geretourneerde kleding er over de baan rijden. Allemaal omdat de consument niet tevreden is met haar of zijn bestellingen.

Koeriers van postbedrijven gebruiken ook overwegend zwaar vervuilende voertuigen om de bestellingen af te leveren, want er wordt vooral gekeken naar de capaciteit die de bestelwagens kunnen vervoeren. In een studie van Edwards, McKinnon en Cullinane uit 2009 werd aangetoond dat een koerier met slechts één artikel 180gr CO2-uitstoot, wanneer een artikel wordt teruggestuurd. Helaas worden niet alle bestellingen en retourzendingen met succes afgeleverd, waardoor dit cijfer kan oplopen tot 203gr CO2-uitstoot.  

2) Opzettelijke retourzendingen
Het is tegenwoordig ‘normaal’ dat mensen iets online bestellen met de bedoeling het terug te sturen. Mensen kopen iets om te zien hoe het er in het echt uitziet, hoe het hen zou staan, of om het maar één keer te dragen voor een feestje en sturen het dan terug. Er zijn verschillende tools die je kunt inzetten om te voorkomen dat retouren overmatig binnenkomen. Het retour vignet voorkomt bijvoorbeeld dat kleding wordt gedragen voor slechts een partijtje en vervolgens weer wordt geretourneerd. LaLaland biedt klanten de mogelijkheid aan om outfits op een avatar te zien & Faslet biedt een maatadvies oplossing aan zodat klanten altijd van de juiste maat worden geadviseerd. Hierdoor hoeft men niets terug te sturen vanwege een foute maat.

Helaas betekent dit ook dat de CO2-uitstoot wordt verdubbeld en dat het geretourneerde artikel niet meer kan worden verkocht. Bovendien leidt dit tot overproductie, omdat de fabrikant meer artikelen moet maken dan er daadwerkelijk worden verkocht. Voor elk artikel dat geproduceerd moet worden, wordt ook onnodig koolstofdioxide uitgestoten. Om de verandering teweeg te brengen die we willen zien, moeten de hele mode-industrie zich verenigen. Wij willen het verschil maken. Jij ook?

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top