Ga naar hoofdinhoud
Het aantal retouren stijgt: zo voorkom je dat dit gebeurt

Het aantal retouren stijgt: zo voorkom je dat dit gebeurt

Online winkelen is inmiddels al een aantal jaar populair, maar sinds de pandemie is deze populariteit alleen maar toegenomen. Helaas heeft alles een keerzijde, ook online winkelen. Hoewel de online retailmarkt booming is, is dat helaas ook het geval voor het aantal retourzendingen. Hier lees je de verschillende manieren waarop je, als e-commerce manager, dit kunt voorkomen.

LaLaLand: AI-gegenereerde fashion modellen
Het verduidelijken van de productinformatie op je productpagina is erg belangrijk. Vooral foto’s moeten duidelijk zijn, omdat klanten hun aankoop daarop baseren. LaLaLand heeft een AI-gegenereerd fashion model gemaakt dat uw fashion collectie presenteert op een diverse populatie van digitale modellen. U kunt verschillende huidskleuren, lichaamsmaten en -vormen, identiteiten, kapsels en poses selecteren. Op basis van die informatie kunnen klanten gemakkelijk een beslissing nemen tijdens het koopproces. De verscheidenheid in diversiteit en inclusiviteit verhoogt de conversie en vermindert de kans op miskopen en zo ook de retourzendingen,

Watermelon: De 24/7 chatbot
Tools zoals de chatbot van Watermelon kunnen de klanttevredenheid enorm bevorderen. In de tijd waarin we nu leven willen klanten zo snel mogelijk antwoord op al hun vragen. Van een bedrijf wordt verwacht dat het 24/7 bereikbaar en beschikbaar is. Als de klant niet binnen een paar seconden antwoord heeft op zijn/haar vraag, is de eerste zoektocht naar een mogelijke concurrent al uitgevoerd. Houd je klanten op je eigen website en verzeker ze van een succesvolle aankoop met de chatbot van Watermelon. Volledig aanpasbaar aan de stijl van jouw webshop, is Watermelon de toegevoegde waarde voor je bedrijf!

Het Retour Vignet: Een einde aan retour misbruik
In de loop der jaren zijn consumenten steeds creatiever geworden in het bedenken van manieren om het systeem te foppen. Kleding bestellen voor een feestje, ze maar één keer dragen en ze dan terugsturen onder het mom van “verkeerde maat” of “niet tevreden”. Het gebeurt te vaak. Maar hoe voorkom je dit? Detailhandelaren kunnen dit doen door een vergoeding te vragen voor retourzendingen. Dit kan echter leiden tot ontevredenheid bij klanten die een artikel echt willen retourneren. De klantervaring is voor veel retailers prioriteit nummer één. Zij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat klanten blijven terugkeren naar hun webshop. Maar hoe kan je de klanttevredenheid hoog houden en je bedrijf beschermen?

Om een einde te maken aan retour misbruik hebben de Twentse ondernemers Hilko Hooijer, Niels Oude Luttikhuis en Wolter Hoekman Retour Vignet leven in geblazen. Hiermee zorgen ze er niet alleen voor dat mensen geen kleding dragen en vervolgens terugbrengen, maar dragen ze ook bij aan het verduurzamen van de keten.

Het vignet zorgt ervoor dat consumenten de bestelde kleding kunnen passen, net als in de winkel, maar nooit in het openbaar zullen dragen door het grote, opvallende gele vignet dat op de kleding hangt. Naast het beïnvloeden van slecht consumentengedrag met het vignet, creëert het ook bewustzijn bij de consument.

Faslet: Maatadvies oplossing
Ook bij Faslet is bewustwording creëren bij de consument erg belangrijk. Het is zelfs een van de kernwaarden om bewustwording te creëren als het gaat om de impact van retouren. Wist je dat elke retour gelijk staat aan 5 km rijden? Stel je nu eens voor dat iedereen kleding zou bestellen voor één gelegenheid en het de volgende dag terug op de post zou doen.

Bij Faslet hebben ze een widget  ontworpen voor persoonlijke maataanbevelingen, op maat gemaakt voor je online modewinkel met één of meerdere merken. Faslet’s innovatieve algoritme helpt jouw klanten de juiste maat te vinden in slechts een paar eenvoudige stappen. In het vertrouwen dat ze de perfecte maat in hun winkelmandje hebben, zullen klanten veel eerder geneigd zijn om naar de kassa te gaan. Dat betekent een hogere conversie voor je winkel. Aangezien de meeste kledingstukken worden geretourneerd omdat ze niet passen, zal de Faslet-widget een aanzienlijke vermindering van het aantal geretourneerde kledingstukken tot gevolg hebben. Dit bespaart niet alleen kosten, maar vermindert ook de CO2-uitstoot. Ondertussen verzamelt het systeem klantinformatie, waardoor je waardevolle inzichten krijgt voor uw toekomstige merkstrategie.

Returnista: Voor gemakkelijke retourzendingen
Voor klanten die absoluut van hun bestelling af willen, is het niet nodig om door het hele gedoe van retourneren te gaan. Returnista biedt een snelle, gemakkelijke en duurzame manier van retourneren aan klanten van online winkels. Zij zorgen ervoor dat jouw klant- en omzetverlies voorkomt door retourzendingen om te zetten in 3x zo veel ruilingen. Daarnaast kunnen zij jouw webwinkel helpen om het aantal retouren in de eerste plaats te verminderen door data-inzichten te bieden. Niet alleen dat, maar je kunt ook het retourproces automatiseren zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Op die manier kunnen jij en je team zich concentreren op belangrijkere zaken.

Een paar voorbeelden van bedrijven die allemaal dezelfde missie voor ogen hebben: een aangename winkelervaring!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top