
Hengst Footwear viert 120-jarig jubileum
In 120 jaar tijd is Hengst Footwear uitgegroeid van een kleine schoenenwinkel in Bolsward tot een grote schoenengroothandel. Vanuit het hoofdkantoor in Steenwijk verkoopt het bedrijf jaarlijks miljoenen schoenen aan de detailhandel in heel Europa. Onder leiding van Hans en Karen Hengst legt het familiebedrijf de focus nadrukkelijk op de continue focus op innovatie en ontwikkeling. Door telkens nieuwe kansen te omarmen blijf je volgens CEO Roelof de Leeuw als bedrijf toekomstbestendig.
Oprichting
Hans Hengst, aandeelhouder en adviseur bij Hengst Footwear, neemt ons mee in de oprichting van het bedrijf. ‘Het is mijn overgrootvader Sjoerd Hengst die al in 1901 een kans ziet. Als brugwachter bij de Blauwpoort in Bolsward herstelt hij de schoenen van passerende schippers. Schoenen die niet meer worden opgehaald, verkoopt hij aan boeren in de omgeving. In 1901 opent hij een schoenenwinkel die door mijn opa Johan Hengst na de Tweede Wereldoorlog wordt uitgebreid met meerdere winkels en een schoenengroothandel.’
Uitbreiding
Karen Hengst, zus en mede-aandeelhouder, vertelt: ‘In 1977 vestigt ons familiebedrijf zich op het bedrijvenpark Groot verlaat in Steenwijk. Onder leiding van onze vader Sjoerd Johan Hengst realiseert Hengst Footwear een imposante groei en in 1980 wordt het bedrijf flink uitgebreid. In de jaren daarna verwerft Hengst Footwear meerdere locaties in Europa en Azië en in 1998 wordt het eerste kantoor in China geopend, zodat de communicatie tussen het Verre Oosten en China en Europa soepel verloopt. In 2001 wordt niet alleen de locatie in Steenwijk opnieuw uitgebreid, ook de knowhow over schoenen, verpakkingen en displays wordt verder vergroot, zodat Hengst Footwear tegemoetkomt aan de behoeften van retailers en hun eindgebruikers.’
Toekomst
Roelof de Leeuw is per 1 mei 2021 de nieuwe CEO bij Hengst Footwear. ‘Hengst Footwear opereert in een branche die snel verandert. Door corona, maar ook door de impact van digitalisering. Daarom investeren we onder andere tijd en geld in onze onlinestrategie, waaronder onze websites, webshops en social media. We werken aan nóg sterkere partnerschappen met onze klanten. Samen met hbo-studenten van Hogeschool Windesheim onderzoeken we nieuwe kansen in de markt. Én we gaan het imago van de merken binnen Hengst Footwear verder uitbouwen, zodat er een sterkere vraag naar onze schoenen ontstaat en we van grotere toegevoegde waarde zijn voor onze afnemers. Wat dat betreft is er sinds de oprichting in 1901 niet veel veranderd. Als we telkens nieuwe kansen omarmen, blijft Hengst Footwear ook de komende 120 jaar toekomstbestendig.’
Dit bericht heeft 0 reacties