Grootste koopstromenonderzoek ooit in Nederland: vijf belangrijke inzichten
De afgelopen vijf jaar is onze manier van winkelen enorm veranderd, blijkt uit onderzoek van I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning (onderdeel van Sweco). Er zijn vijf interessante inzichten uit dit onderzoek te halen.
1. Grootste binnensteden verliezen terrein
De afgelopen vijf jaar is het aantal bezoekers in veel winkelgebieden gehalveerd. Tegelijkertijd is de gemiddelde besteding per bezoeker wel toegenomen. De daling in het aantal bezoekers is al sinds 2016 zichtbaar in Nederland, met uitzondering van de vier grootste steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
2. Opmars online winkelen blijft doorzetten
In 2021 nam het aantal online aankopen in alle bestedingscategorieën toe. Dit is mede te danken aan de coronapandemie en de lockdowns die hierbij kwamen kijken. Met name jongeren besteden méér geld aan online aankopen. De bestedingen aan recreatief winkelen namen de afgelopen vijf jaar met zo’n 6 procent af.
3. We winkelen doelgerichter
Het doelgericht winkelen wordt steeds populairder. Retailcentra en shoppingboulevards winnen het dan ook vaak van de binnenstad als het gaat om winkelbezoek. Ook deze ontwikkeling is een gevolg van de coronapandemie. Dit zorgde er namelijk voor dat veel klanten drukke plekken zo veel mogelijk vermijden en hun winkelbezoek zo kort mogelijk houden.
4. De trend van lokaal shoppen zet niet door
De trend die in de pandemie veel voorbijkwam was om lokaal te shoppen. Toch blijkt het niet dat consumenten echt vaker lokaal zijn gaan shoppen. Over het algemeen neemt het oriënteren op winkelgebieden binnen eigen gemeenten af. Dit verschilt wel enorm per locatie en sector, waardoor deze conclusie wat genuanceerd wordt.
5. Winkels nemen af, horeca neemt toe
Het aantal winkels in het onderzochte gebied nam de afgelopen vijf jaar met 9 procent af, terwijl de horecagelegenheden met 7,6 procent toenamen. Uit het onderzoek blijkt dat ontspanning, met name horeca een toenemend belang hebben voor het functioneren van centrumgebieden. Ruim een derde van de bezoekers van winkelgebieden geeft aan tijdens hun bezoek ook gebruik te maken van horeca.
Dit bericht heeft 0 reacties