Ga naar hoofdinhoud

Gratis retourneren drukt winst bij webwinkels

Nederlandse webwinkels die de klant gratis laten retourneren, worden daardoor belemmerd in het maken van winst. Vooral online kledingwinkels merken dat een groot deel van de bestellingen worden geretourneerd en webwinkels zijn aan het experimenteren met oplossingen om toch de online bestelpret te behouden.

Vorig jaar bestelden 11,5 miljoen Nederlanders, ouder dan 12 jaar, spullen bij online winkels. Volgens pakketbezorger DPD wordt 13 procent van deze bestellingen teruggestuurd. Dit geeft Nederland een Europees record op dit gebied.

Ondanks de geheimhouding van de webwinkels zelf, is er door betaaldienstverlener Afterpay toch data vrijgekomen over het retourneren. Hieruit blijkt dat vooral online kledingwinkels lijden onder het gratis retourneren. De consument bestelt meerdere items online, past en kiest welke items het leukst zijn, en stuurt daarna de rest weer terug. Ruim 40 procent van de bestellingen wordt geretourneerd en bij Zalando is dit zelfs 50 procent! Bij Coolblue, een elektronicagigant, wordt slechts 3,5 procent teruggestuurd. Waarschijnlijk omdat je niet vijf wasmachines koopt om te kijken welke het mooist staat.

Het gratis retourneren van items kan de online winkels wel 12,50 euro kosten per zending. Dit loopt in de weg voor het maken van winst en is ook nog eens heel schadelijk voor het milieu. Er zijn dus nieuwe oplossingen nodig, waarbij het behouden van de bestelpret voor de consument ook zeer belangrijk is. Zo wordt er al af en toe gebruik gemaakt van bepaalde technologie en databases die ervoor zorgen dat de klant meteen het goede item koopt. Dit kan bij online kledingwinkels bijvoorbeeld aan de hand van databases op basis van vragenlijsten of eerdere aankopen van de klant. Ook vindt er een verplaatsing  van verantwoordelijkheid al zo nu en dan plaats. Wehkamp geeft bijvoorbeeld klanten die in een jaar meer dan 80 procent retourneren niet meer de mogelijkheid om gespreid of achteraf te betalen. Zo wordt een miskoop de verantwoordelijkheid van de klant.

Volgens Afterpay zullen webwinkels in ieder geval proberen om te voorkomen dat klanten moeten betalen voor retourneren. Consumenten zullen misschien toch iets beter moeten nadenken over het terugsturen van hun bestellingen, want zonder winst zullen webwinkels uiteindelijk moeten sluiten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top