Fysiek winkelen vermindert
De afgelopen vijf jaar is er een daling geweest in het aantal bezoekers in de winkelgebieden. Consumenten winkelen steeds vaker doelgerichter en online. Dit bleek uit het koopstromenonderzoek.
I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning analyseerden gezamenlijk de verandering in het koop- en bezoekgedrag van consumenten in de Randstad en in Nood-Brabant. Uit het onderzoek kwam naar voren dat grote stadscentra lijden onder de daling van het aantal winkelbezoekers. Vaak worden de leegstaande winkelpanden in dit gebied opgevuld met horecagelegenheden.
De voornaamste reden dat het steeds rustiger wordt in stadscentra is een verandering in het winkelgedrag van de consument. Consumenten worden steeds doelgerichter met winkelen.
De stijging in de online bestedingen zorgt ook voor een grote leegloop in stadscentra. De coronapandemie versterkte volgens onderzoek deze leegloop alleen nog maar meer de afgelopen jaren. Buiten het sluiten van de winkels om door verschillende maatregelen, konden grote steden niet rekenen op de toeristen. Tot het jaar 2018 werden winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht veel bezocht, hierna daalde het aantal bezoekers.
Dit bericht heeft 0 reacties