Ga naar hoofdinhoud
Een inclusieve wereld: Plus-size editie

Een inclusieve wereld: Plus-size editie

De weg naar een inclusieve modewereld is lang, en we zijn nog niet eens op de helft. Een negatieve manier om een artikel te beginnen, maar wel een realistische. Er zijn verschillende stappen die we kunnen zetten om de juiste richting in te slaan, te beginnen met inclusiviteit in maten.

In het artikel van vorige week brachten we adaptieve mode onder de aandacht van onze lezers. Deze week bespreken we maat-inclusiviteit. Inclusiviteit betekent de praktijk of het beleid van het bieden van gelijke toegang tot kansen en middelen voor mensen die anders zouden worden uitgesloten of gemarginaliseerd. Naast de mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap voelen ook plus-size mensen zich nauwelijks gehoord door de mode-industrie. We kunnen er ook niet omheen dat plus-size vrouwen nauwelijks de kans krijgen om er sexy en glamoureus uit te zien. Vandaag vertellen we je hoe maat-inclusiviteit meer is dan een paar X’en toevoegen aan je L’en.

Plus-size gaat niet alleen over schaalvergroting.
Hoewel niet tot volle tevredenheid van de consument, zijn veel modemerken er snel bij om hun ‘uitgebreide maat assortiment’ te vieren. De maten blijken dan echter slechts te lopen tot US14 en soms 16. Dit is maat 44-46 in Europa.

Inclusive sizing is meer dan alleen, in beperkte mate, je maat assortiment uitbreiden. Het is een filosofie die omarmd moet worden. Een kernwaarde. Een missie. Inclusiviteit houdt niet op bij een beperkt adaptief kleding ontwerp of een maat uitbreiding tot US16 EU46. Inclusiviteit houdt pas op als ieder individu zich gewaardeerd voelt. Dit betekent uitbreiding van US16 naar US24 en plus, zonder te vergeten dat mensen ook verschillende vormen hebben.

In Nederland vindt de fashion technology aanbieder Faslet correcte maatvoering een van de belangrijkste aspecten bij het verkopen van kleding. Ze bieden retailers een tool aan om de klanten ten alle tijden van de juiste maat te voorzien.

Er wordt zo weinig aandacht besteed aan het ontwerpen van mooie plus-size kleding dat volslanke vrouwen vaak onflatteuze items moeten dragen. Afgezien van het feit dat het gewicht van een vollere vrouw niet bij iedereen op dezelfde plaats ligt en twee vrouwen met hetzelfde gewicht er totaal anders uit kunnen zien, wordt plus-size kleding meestal ontworpen volgens een standaardmodel. Ze worden dan naar boven of beneden geschaald.

Maar het vergroten naar een maatje meer is meestal niet flatteus. En dat terwijl de pasvorm voor bijna alle vrouwen de doorslaggevende factor is. Er is een juiste manier om plus-size kleding te ontwerpen voor verschillende lichaamsvormen en dat is door meerdere standaardmodellen te maken in plaats van slechts één. Het gaat niet alleen om grotere maten, maar ook om verschillende vormen.

Straight-size VS. Plus-size
Veel modemerken zijn begonnen met het aanbieden van plus-size kleding, maar niet omdat ze geven om inclusiviteit, maar eerder omdat ze voordelen zien in het zakelijke paradigma. Dit is geen trein waar je in kunt stappen zonder de betekenis volledig te begrijpen en er volledig achter te staan.

Het is natuurlijk begrijpelijk dat de maatgeving vanaf een bepaalde maat moeilijk wordt, maar een bedrijf dat beweert om inclusiviteit te geven, is bereid om voor zijn klanten door de modder te gaan. Een winstgevend bedrijf, voldoet aan de behoeften van de klant, veel meer dan een paar X’en toevoegen aan hun L’s.

De straight-sized onder ons zullen het zich waarschijnlijk niet weten, maar vaak wordt de plus-size kleding apart in een hoek van de winkel gehangen. Net zoals er onderscheid wordt gemaakt tussen de heren-, dames- en kinderafdeling, maken veel winkeliers zich ook schuldig aan het hebben van een plus-size afdeling. Het onderscheid dat hier wordt gemaakt, op basis van kledingmaat, kan ongelooflijk hard zijn voor veel mensen die niet zo zelfverzekerd zijn. Het enige onderscheid dat gemaakt mag worden is de persoonlijke stijl.

De winkelervaring van mensen met een maatje meer moet net zo plezierig zijn als die van mensen met een rechte maat. We houden allemaal van mode. Dus om een vollere dame te vertellen dat je grotere maten achter hebt hangen, is niet cool. Om plus-size kleding oversized te ontwerpen zodat iemand zijn lichaamsdelen kan verbergen, is niet cool. Een plus-size persoon donkerdere tinten en slappe jurken laten dragen om ze slanker te laten lijken, is de manier van de maatschappij om hen te vertellen dat ze te groot zijn en zich moeten verbergen. Dat is niet cool.

Hoe kunnen we aan de ene kant mensen aanmoedigen om van zichzelf te houden en aan de andere kant zeggen dat ze onder de voorwaarden van de maatschappij moeten leven? En ten slotte is het maken van onderscheid door plus-size kleding duurder te maken omdat er meer stof voor nodig is, gewoonweg verschrikkelijk.

Hier is een lijst van plus-size merken waar wij gek op zijn:

Girlfriend Collective:
Een duurzaam activewear merk met een maten assortiment van XXS tot 6XL. Dat is precies de inclusiviteit die we in de mode-industrie moeten zien

Good American:
Het merk ontworpen door Khloe Kardashian en Emma Grede is gespecialiseerd in kwaliteitsvolle plus-size jeans, activewear en badmode. Een absolute favoriet!

Madewell:
Een plus-size modemerk met een flatterende touch en oog voor detail. Precies zoals het hoort!

Savage X Fenty:
Een lingerielijn ontworpen door niemand minder dan Rihanna, want vooral in plus-size lingerie moet je je altijd sexy voelen.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top