Ga naar hoofdinhoud
Nederlanders betalen steeds vaker contactloos

DNB: contant geld te weinig geaccepteerd

De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt dat in te veel winkels geen contant geld meer wordt aangenomen. Vooral in bioscopen, apotheken en bij parkeerautomaten kan vaak alleen gepind worden, zo blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Locatus in opdracht van DNB heeft uitgevoerd.

De afnemende acceptatie van cash maakt het voor sommige mensen moeilijker om aankopen te doen en zorgt er daarnaast voor dat de bruikbaarheid van munt- en briefgeld afneemt.

Dat is een zorgelijke ontwikkeling, stelt DNB-expert Esther van den Kommer op NPO Radio 1: ‘Voor goedlopend betalingsverkeer is contant een belangrijk betaalmiddel en daarmee zorg je ervoor dat iedereen mee kan blijven doen. Ook kwetsbare klantengroepen moeten kunnen blijven betalen.’

Op de meeste plekken kan er nog steeds zowel met cash als met pin betaald worden: gemiddeld geeft 4% van de winkeliers aan dat er bij hen alleen gepind kan worden. Maar in bepaalde branches ligt dat percentage een stuk hoger. Zo geeft één op de vijf bioscopen aan geen cash te accepteren en kan er in één op de acht apotheken ook alleen nog maar met pin betaald worden.

Mag een winkel cash geld zomaar weigeren?
Contant geld is volgens de Europese wetgeving een geldig betaalmiddel maar dat betekent niet dat winkels ook verplicht zijn om cash aan te nemen. “Het uitgangspunt is dat het een wettig betaalmiddel is, maar winkeliers kunnen wel met de consument afspreken dat ze op een andere manier betalen”, aldus Van den Kommer.

In de grote steden is het aantal pin-only winkeliers het grootst. In plaatsen met meer dan 175.000 inwoners wil 6 procent van de winkeliers alleen pinbetalingen, in plaatsen met minder dan 10.000 inwoners is dat maar 2 procent.

Ook roept DNB winkeliers op om duidelijker aan te geven dat klanten alleen kunnen pinnen. Op dit moment wordt het bij een derde van de pin-only winkels pas aan de kassa duidelijk dat contant geld niet wordt geaccepteerd.

Van den Kommer adviseert om bij de ingang al duidelijk te maken hoe klanten kunnen afrekenen, bijvoorbeeld door het gebruik van een pin-only-bordje: “Onze oproep is: maak het voor iedereen duidelijk aan het begin van de winkel, maar blijf het vooral accepteren. Dat maakt het voor iedereen gemakkelijk.”

Steeds duurder
Het is niet voor het eerst dat de bank zich zorgen maakt over het afnemende gebruik van contant geld. In 2021 stuurde DNB een brief aan toenmalig minister van Financiën Wopke Hoekstra, om erop te wijzen dat er maatregelen genomen moesten worden om het betalen met cash zoveel mogelijk in stand te houden.

Dat was nodig omdat het voor winkeliers steeds duurder wordt om contante betalingen te verwerken en het aantal geldautomaten in Nederland afneemt. In april 2022 ondertekende DNB daarom met andere banken, winkeliersorganisaties, horecabedrijven en tankstations het Convenant Contant Geld.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top