Ga naar hoofdinhoud
omzetstijging detailhandel

Directeur INretail: “Winkelen kan weer”

De consument durft de deur weer uit te gaan. Hierdoor openen steeds meer mode- en schoenenwinkels de deuren, wat als gevolg heeft dat de omzet weer stijgt. Volgens Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, hebben veel winkeliers oplossingen bedacht voor de anderhalve-metereconomie dat ook zij langzaamaan durven te zeggen dat winkelen weer kan.

Meerman geeft aan dat zo’n 60 procent van de ruim 21.000 winkels in de mode, schoenen en sport weer de deuren opent. “De totale omzet van de branche klapte in een keer met 8- procent naar beneden. Nu is die weer gestegen van min 80 naar min 60 ten opzichte van vroeger. Hoewel het raar is dat je blij bent met min 60 procent, stijgt de omzet tenminste weer.”

Langzamerhand openen steeds meer retailers weer hun deuren, wat een reden is voor consumenten om weer vaker een bezoek te brengen aan de winkelstraat. “Veel ondernemers hebben een manier gevonden om weer aan de slag te gaan. Er zijn bijvoorbeeld schoenwinkels waar ze met plexiglas een plek van, laten we zeggen, twee bij twee meter hebben afgezet waar de klant dan achter gaat staan. De verkoper kan de schoenen dan laten passen door de handen onder dat plexiglas te steken. Of in modewinkels spelden ze bijvoorbeeld geen broek meer af, maar zeggen ze gewoon: neem je oude broek mee, die leggen we over de nieuwe, hoeven we niet meer te spelden ook.”

Meerman constateert dat met name de kleine winkelgebieden als eerste profiteren. Zo is de min in drukke, grote winkelstraten als de Kalverstraat nog het grootst. Hierdoor worden veel consumenten dus nog vermeden. Meerman constateert dat de opleving nu het hardst in de kleinere winkels en buurtcentra gaat.

Brancheorganisatie INretail durft dan ook te zeggen dat winkelen weer mogelijk is. “We hebben dat zelf niet zo geroepen omdat we allemaal bang waren dat het met Pasen helemaal mis zou gaan, maar dat gebeurde niet. Maar nu durven wij wel te zeggen dat winkelen weer kan.”

Ook onderzoeksbureau RMC meldt, op basis van passantentellingen, dat de winkelstraten afgelopen week 8,4 procent drukker waren ten opzichte van de week daarvoor. Toch is het in vergelijking met een jaar eerder nog steeds beduidend rustig in de winkelstraten. Zo daalde het aantal passanten maar liefst met 75,6 procent. Op Tweede Paasdag was het dit jaar zelfs 85 procent rustiger dan in 2019. RMC constateert dan ook dat de oproep om tijdens de paasdagen thuis te blijven effect heeft gehad.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top