Directeur INretail: “Kijk kritisch naar je bedrijfsmodel, nu stoppen is ook een optie”
Jan Meerman, Algemeen directeur INretail, vraagt ondernemers in zijn nieuwe blog om juist nu kritisch naar hun bedrijfsmodel te kijken. “Nu stoppen is ook een optie”, schrijft hij.
Nu winkelen zonder afspraak weer mogelijk is, is er aan de overheid beloofd dat er voorlopig niet wordt gestunt met prijzen. Acties die de grote massa aantrekken en voor enorm volle winkelstraten zorgen moeten nog worden vermeden. Meerman: “Men was er bang voor dat het zou gebeuren, maar ik zie het nog niet in het straatbeeld terug. Ik verwacht dat dit beeld de komende weken zal doorzetten: ondernemers hebben de normale prijzen nodig voor hun marge en zij zijn er ook niet bij gebaat dat het weer te druk wordt op straat.”
Meerman geeft aan dat het modebeeld de komende winter minder extreem zal veranderen. “Neem een modezaak. Die verkoopt nu nog de voorjaarscollectie en straks, als het wat warmer wordt, de zomermode. Maar er ligt nog een deel van de wintercollectie van ‘20/’21 in het magazijn omdat die door de lockdown niet kon worden verkocht. En er is minder ingekocht voor de wintercollectie ‘21/’22 die in augustus en september wordt uitgeleverd.” Volgens Meerman is dit het moment om het bedrijfsplan aan te pakken en dichter bij huis te produceren, zoals in Oost-Europa of zelfs in Nederland. Dit zorgt er voor dat je korter voor uitlevering en kleinere hoeveelheden tegelijk kunt inkopen. Daarnaast is het duurzamer en kun je sneller reageren op wensen van de consument.
Op 18 mei stuurt de overheid een brief aan de Kamer omtrent de steunpakketten en hoe het herstelpakket er precies uit komt te zien. Meerman wil hiernaast een extra stap introduceren: levensvatbaarheid. “Ik roep ondernemers op om met een expert om de tafel te gaan en kritisch te kijken naar de huidige situatie en de toekomst. Er zijn schulden, consumenten gaan de komende tijd niet opeens twee keer zoveel uitgeven. Tenminste 20 procent van de ondernemers in de retail maar ook in andere sectoren zoals de horeca moet zichzelf afvragen: is mijn bedrijf nog levensvatbaar?” Volgens Meerman staan ondernemers er niet bij stil en is de terughoudendheid, schaamte en het onvermogen groot om goed en eerlijk naar hun eigen onderneming te kijken. Hij raadt dan ook aan om een eerlijk gesprek aan te gaan met een extern deskundige.
Meerman schrijft dat het een heel verstandige keuze kan zijn om in deze tijd te stoppen en te saneren om vervolgens een doorstart te maken naar een ander model. Binnenkort start INretail een pilot in samenwerking met MKB Doorgaan, Qredtis en Geldfit waarin adviseurs gratis worden gekoppeld aan ondernemers. “Dit zijn onafhankelijke, niet commerciele organisaties die dagelijks ondernemers helpen. En het gaat er niet om dat zoveel mogelijk ondernemingen stoppen. Zij zien waar en hoe er moet worden ingegrepen. En weet: dit is niets om je voor te schamen. Het consumentengedrag is bepalend. Twintig jaar geleden had een ondernemer een goed idee en kon hij daarmee een bedrijf opbouwen. Nu ligt de sleutel bij de consument: die zit aan de knoppen. De vraag is hoe je daar als ondernemer op kunt inspelen”, aldus Meerman.
Dit bericht heeft 0 reacties