Ga naar hoofdinhoud
De uitdagingen van de e-commerce manager

De uitdagingen van de e-commerce manager

Bij het opbouwen van een onderneming, lopen veel dingen niet altijd van een leien dakje. Heb je net je bedrijf op de goede weg, komt de grootste storm aller tijden: Covid-19, met nieuwe uitdagingen die de e-commerce managers onder ogen moeten zien.

Het is geen geheim dat veel detailhandelaren een grote klap hebben gekregen van de pandemie. En hoewel dit voor alle ondernemers zwaar was, heeft het ook voor een fascinerende verschuiving gezorgd, namelijk de verschuiving van offline retail naar online retail. Een geluk bij een ongeluk, kun je het ook wel noemen. “We hebben in twee maanden tijd twee jaar aan digitale transformatie gezien. Van teamwerk en leren op afstand tot verkoop en klantenservice, tot kritieke cloudinfrastructuur en beveiliging, we werken elke dag samen met klanten om hen te helpen zich aan te passen en open te blijven voor zaken in een wereld van alles op afstand”, aldus Satya Nadella, CEO van Microsoft.

Daarnaast kunnen we er niet omheen dat de groei van e-commerce en de toename van smartphonegebruik een enorme bijdrage leveren aan deze verschuiving. Maar wat zijn nu enkele uitdagingen waar e-commerce managers nog voor staan?


1.  Sociale handel

Uit onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat 70% van de mensen altijd bij dezelfde paar winkels shopt. Voornamelijk omdat het vertrouwen goed is, bijvoorbeeld wanneer retailers de klantervaring een prioriteit maken door maatadvies aan te bieden, zoals die van Faslet. Ze willen er zeker van zijn dat klanten altijd de juiste maat krijgen en vaker terugkeren naar je webshop.

Jij en ik maken ons er ook schuldig aan om bij dezelfde paar winkels te shoppen. Helaas geeft dit nieuw opkomende merken niet veel kans om gezien te worden.  Toch zijn er een paar dingen die u kunt doen om als nieuwkomer in de online retail wereld gezien te worden.

Allereerst is het belangrijk om mensen naar je online winkel te krijgen. Gebruik hiervoor social media, oftewel social commerce. Zeker omdat er wereldwijd 5,2 miljard internetgebruikers zijn, die je met de juiste tools allemaal kunt benaderen. Het verbetert de klantbetrokkenheid, zorgt voor groei van je publiek en de AOV, helpt bij klantinzicht en je verschijnt hoger in zoekmachines. Vooral het laatste is zeer cruciaal om meer verkeer naar uw website te leiden. E-commerce managers moeten zich richten op het bereiken van de SERP’s (Search Engine Result Pages). Door de juiste zoekwoorden te gebruiken krijgt de SEO een boost, maar daarvoor moet de organische content van je website wel vernieuwd en verbeterd worden.


2. Creëer vertrouwen met crowdsourcing.
Stel, je biedt een product of dienst aan waar je 100% in gelooft, maar het publiek dat je wilt bereiken staat maar voor 50% achter jouw idee. Wat nu? Crowdsourcing!

Met crowdsourcing maak je gebruik van de goodwill van consumenten om verschillende gebieden van het bedrijf aan te sturen. Als bedrijf is het belangrijk om te luisteren naar de behoeften en wensen van de klant voordat je een product of dienst aanbiedt. Door consumenten te betrekken bij de ontwikkelingen van je bedrijf creëer je een enorm vertrouwen, loyaliteit en groei.


3. Veiligheidscertificaten
Om verder in te gaan op het deel van vertrouwen dat u wilt creëren door klanten te betrekken, is het ook belangrijk om dat vertrouwen niet te breken. Vanaf de eerste stap tot het het afrekenen en ook daarna, zodat klanten terug blijven komen, is het belangrijk om de veiligheid op je website te waarborgen.

Vooral in de laatste fase, de check-out, haken veel klanten snel af omdat ze bijvoorbeeld het betaalsysteem niet vertrouwen. Beveiligingscertificaten bieden klanten meer zekerheid, zodat ze eerder geneigd zullen zijn een transactie te voltooien. Niet alleen bij de betaling, maar gedurende het hele winkelproces wil de klant dat zijn of haar gegevens in goede handen zijn.

Certificaten die u kunt verkrijgen om uw e-commerce website een hogere rating te geven zijn onder andere: SSL CertificatenSiteLock Website Security, en SAN certificaten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top