
De retailsector extra gevoelig voor cybercriminaliteit
Uit het nieuwe cybersecurity-rapport van ABN AMRO blijkt dat bedrijven cyberveiligheid minder prioriteit geven dan nodig. Dit is te verklaren als een gevolg van de coronacrisis.
In het rapport staat dat na de financiële dienstverlening, industrie en energie de retailsector wereldwijd het zwaarst is getroffen door cybercrime. Het komt steeds meer voor dat retailers getroffen worden door cybercriminaliteit, doordat ze steeds meer data gebruiken om klanten te binden en zo hun klantbehoeften in kaart te brengen. Daarnaast hebben veel winkeliers ervoor gekozen om te starten op online afzetkanalen vanwege de meerdere lockdowns. Hierdoor is het risico op een datalek toegenomen, wat kan leiden tot klantverlies en een grote reputatieschade.
De grootste risico’s liggen bij het verstoren van de bedrijfsvoering met omzetverlies, het naar buiten brengen van bedrijf- en klantgegevens en financiële schade door herstelkosten en claims van gedupeerden. Ook een boete op basis van de AVG, die kan oplopen tot vier procent van de jaaromzet, ligt op de loer.
Volgens het onderzoek van ABN AMRO beschouwt slechts 34 procent van de bedrijven in Nederland cybercriminaliteit als een groot risico. De toegenomen focus van ondernemers op de continuïteit van hun bedrijf en personeel heeft er volgens ABN AMRO voor gezorgd dat cybersecurity bij veel bedrijven een lagere prioriteit heeft.
Dit bericht heeft 0 reacties