Ga naar hoofdinhoud
Faslet: mode-industrie toen en nu

De mode-industrie: toen en nu

De mode-industrie is niet altijd geweest zoals we gewend zijn, en retailers hebben een lange weg afgelegd om de winkelervaring van de klant zo aangenaam mogelijk te maken. Op de een of andere manier lijkt de geschiedenis van de maatvoering in de loop der decennia toch niet veel beter te zijn geworden.

Gelukkig zijn er veel bedrijven die door middel van technologieën kunnen bijdragen aan het succes van de mode-industrie, zoals Faslet, die een eenvoudige tool hebben gecreëerd waarmee klanten altijd de juiste maat kunnen vinden.

In de blog van vandaag bespreken we de geschiedenis van de maatvoering. Vanaf volgende week zullen we dieper ingaan op de inclusiviteit die in de mode-industrie soms nog ontbreekt.

House of worth
We kunnen ons bijna niet voorstellen dat er ooit een tijd was dat kleding voor iedereen op maat werd gemaakt. De rijken hadden voor elk moment van de dag een andere outfit, terwijl de armen er maar twee in hun garderobe hadden hangen: hun dagelijkse kleding en hun zondagse.

Toen Charles Frederick Worth in 1860 House of Worth opende, brak voor de mode een nieuw tijdperk aan. Kledinglijnen werden een trend. Elk seizoen bracht House of Worth een collectie uit waar mensen uit konden kiezen. Hoewel elke look nog steeds op maat gemaakt was, werd “shoppen” gestandaardiseerd en ook snel populair.

Toen vrijwel onmiddellijk daarna de oorlog uitbrak, was er geen tijd meer voor op maat gemaakte uniformen. Machines werden toen volop ingezet om het productieproces te versnellen. Standaard maat tabellen, zoals wij die nu kennen, ontstonden in de jaren 1940, na de Tweede Wereldoorlog. Het concept van Prêt-à-porter werd populair en in de VS en in het Verenigd Koninkrijk openden de eerste warenhuizen hun deuren.

Sinds de jaren ’60 kunnen we officieel zeggen dat de focus van de mode niet langer ligt op het buigen voor de rijken, maar meer op het verkopen aan de massa.

Fast Fashion
Mode werd steeds populairder en tegen de jaren 1990 was de fast fashion geboren. De productietechnologieën gingen veel sneller en stijlen werden rechtstreeks van de catwalk op de markt gebracht. En dit alles tegen verbazingwekkende prijzen. Mode was niet langer alleen voor de rijken. Vandaag kon iedereen, ongeacht inkomen, er trendy uitzien.

Dit lijkt allemaal heel mooi, en dat is het ook, maar hoe zit het met de maten? Vroeger werd alles op maat gemaakt, nu verkoopt men prêt-à-porter artikelen, ondanks het feit dat iedereen uniek is. Alle lichamen zijn verschillend, en zo ook ieders voorkeur.

Het is op momenten als deze dat we de technologie toejuichen. Zij bieden ons een overvloed aan mogelijkheden en faciliteiten om online kleding te kopen. Ook nu bedrijven de focus weer hebben gelegd op duurzaamheid en op een één-op-één relatie met haar klanten. Het onmogelijke is vandaag mogelijk, dus laten we maatvoering, inclusief, adaptief en plus, mogelijk maken!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top