De meest inspirerende schoenen- en moderetailers van Nederland op een rijtje
De adviesbureaus Crossmarks en Synergie hebben onderzoek gedaan naar de meest inspirerende retailketens in Nederland. In de gepubliceerde top 40 staan ook een flink aantal schoenen- en modeketens.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Omoda de meest inspirerende schoenenretailer is van Nederland. De meest inspirerende moderetailer is Hunkemöller. Voor het onderzoek staan vijf pijlers centraal: winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact, identiteit en aanbod & assortiment.
Hunkemöller is binnen de modebranche een positieve uitschieter, schrijven de onderzoekers. “De winkels voelen als luxe ‘maisons’. Een social wall, interactieve schermen om door het assortiment te scrollen en een experience paskamer waar je het licht kunt aanpassen, zorgen voor een unieke winkelbeleving. De lingerieketen slaat een gapend gat tussen de overige moderetailers en weet op alle pijlers te inspireren.”
Naast de individuele score van de retailers zijn ook de scores van de tien verschillende sectoren in kaart gebracht. Zowel de schoenen- als de modebranche komen daar niet heel goed uit de verf. De schoenenbranche staat op plek 8 en de modebranche op plek 9. De twee branches scoren ook op de individuele pijlers niet erg hoog. Bij vrijwel elke pijler zitten zowel de mode- als de schoenenbranche in de onderste regionen.
De volgende schoenen- en moderetailers staan in de lijst:
- Hunkemöller (9)
- Urban Outfitters (20)
- Monki (22)
- Omoda (23)
- Decathlon (27)
- Nike (28)
- Bijenkorf (29)
- Esprit (31)
- Zalando (34)
- JD Sports (37)
- Bonprix (38)
- Shoeby (40)
Uit het onderzoek komt naar voren dat zij die zich puur focussen op het bieden van de laagste prijs, ronduit slecht scoren. De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie. Door de totale formule niet te richten op aantrekkelijke verkoop, maar op het bieden van oplossingen in het leven van mensen. Dat is de meest opmerkelijke uitkomst van dit onderzoek. De meest inspirerende retailers hebben een verbinding weten te leggen met het dagelijkse leven van mensen. Retailers die in het leven van de consument invulling geven aan onvervulde behoeften, inspireren over het algemeen het meest.
Dit bericht heeft 0 reacties