‘De Kalverstraat moet een diverser winkelaanbod krijgen’
We kennen het als een van de meeste bekende winkelstraten in Amsterdam. Toch is de Kalverstraat niet meer zo drukbezocht en moet het een diverser aanbod krijgen om meer Amsterdammers te trekken. Hiervoor pleit ondernemersvereniging Biz.
Volgend Tineke van Alphen, de voorzitter van Biz, is de straat niet in balans. De straat wordt gedomineerd door filiale van grote winkelketens en hierin is te weinig onderscheidend, vindt de ondernemersvereniging. De kalverstraat was de laatste namen voornamelijk populair onder toeristen. Dit werd benadrukt toen die tijdens de coronacrisis wegblijven. De Kalverstraat was verlaten en de leegstand, mede door de groei van online, nam toe. “De Kalverstraat en de Heiligeweg moeten worden omgevormd tot een gebied waar de bezoeker een bijzondere beleving ervaart”, zegt Van Alphen. “In de lege panden hoeven niet per se winkels te komen, dat kunnen bijvoorbeeld ook tentoonstellingen zijn. En we dromen van een lokale foodmarkt in het nu al jarenlang leegstaande pand van V&D.”
Vorige week gaf ook Perry Sport na 155 jaar aan de Kalverstraat te verlaten. De formule komt volgens moederbedrijf Sports Unlimited Retail niet meer goed tot zijn recht in deze door (fast) fashion gedreven winkelstraat.
Dit bericht heeft 0 reacties