Content voor Ingelogde Gebruikers
Retail Feestdagen

Consumenten verlangen naar de feestdagen, is de retail er klaar voor?

Vorig jaar stonden de feestdagen in het teken van lockdowns, onzekerheid, crisis en trage pakketbezorging. Zullen we dit jaar met kerst weer gewoon bij elkaar kunnen komen? Nederlanders kijken in ieder geval meer uit naar de feestdagen dan ooit. Denk aan het inkopen van sinterklaas- en kerstcadeautjes. En daardoor treffen marketeers dit jaar extra vroeg voorbereidingen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Sitecore waarin 1009 Benelux-inwoners ondervraagd zijn. Nederlanders kijken in ieder geval meer uit naar de feestdagen dan ooit. 

Take-aways voor de marketeers:

  • Minder bedrijven geven aan dit jaar mee te doen aan Black Friday (8%).
  • Bereid je op tijd voor op de feestdagen. Pas de helft van de marketeers uit het onderzoek geeft aan goed te zijn voorbereid.
  • Zorg dat je de pakketbezorging op orde hebt om de pakketdrukte te voorkomen. Bind bijvoorbeeld meer lokale leveranciers aan je merk of zorg voor een grotere voorraad.
  • Start eerder met de campagnes rondom de feestdagen. Benelux-inwoners starten dit jaar namelijk eerder met hun inkopen.
  • 63% van de marketeers geeft aan dit jaar cryptogeld te accepteren als betaling.
  • Heb je een fysieke winkel? Zorg dan voor een bijzondere winkelervaring. Denk naast de aankleding bijvoorbeeld ook aan virtual reality (VR).

In de Benelux geeft meer dan de helft van de consumenten onder de 34 aan dit jaar meer feest te willen vieren. Ook geeft deze groep aan dit jaar al eerder in de feestsfeer te willen komen. Zullen we dit jaar eerder lootjes trekken? Of zal de kerstboom begin december al zijn opgetuigd?

Daartegenover staat de groep consumenten boven de 45 die juist aangeven simpele feestdagen te willen organiseren, met familie. De kans dat dit samenhangt met de vrees rondom het coronavirus is natuurlijk reëel. Zoals er in de intro wordt verteld, is 27% van plan om te beginnen met winkelen tussen juli en oktober. 13% hiervan startte met inkopen vóór het einde van de zomer.

Marketeers verwachten overigens dat veel meer consumenten dit jaar al eerder inkopen voor de feestdagen gaan doen. Al blijft het feit dat de meeste inkopen op het laatste moment worden gedaan (volgens de consumenten zelf). Ook dit is tegen de verwachting in van de marketeers. Zij verwachten dat maar 1% van de consumenten tot het laatste moment wacht met het kopen van cadeautjes.

Omdat marketeers verwachten dat we massaal eerder gaan shoppen, geeft 45% aan dat ze de campagnes eerder gaan laten beginnen dan vorig jaar. Binnenkort zullen de eerste sinterklaas- en kerst-advertenties te zien zijn.

Daarnaast geeft 42% van de marketeers aan meer binnenlandse of lokale leveranciers te hebben toegevoegd, om de supplychain-uitdagingen te beperken. Pakketjes technisch gezien een handige keuze. Dan komen al onze cadeautjes dit jaar hopelijk op tijd.

75% van de ondervraagden geeft aan liever geen spullen te krijgen. Wat we dan wel willen? Leuke feestjes en ervaringen! Het groeiende verlangen naar feestjes en samenkomen met vrienden en familie hangt vast en zeker ook samen met de coronacrisis.

Daarnaast geven de consumenten in het onderzoek aan dat ze weten wat ze willen hebben, en ook graag de cadeautjes krijgen die ze op hun verlanglijst zetten. Een op de drie jongere respondenten geeft daarbij aan dat influencers een van de grootste bronnen zijn voor cadeau-inspiratie.

De Benelux-inwoners geven aan dat ze de aankomende feestdagen 25% meer zullen uitgeven dan vorig jaar. Als we ervoor kiezen om niet online te shoppen, maar lekker de stad in te gaan, dan doen we dat voornamelijk omdat we:

  • spullen en etenswaren willen kopen die alleen tijdens de feestdagen verkrijgbaar zijn,
  • koopjes willen scoren, en
  • willen genieten van ‘holiday entertainment’.

Veel steden zijn tijdens de feestdagen natuurlijk ook leuk aangekleed. Gezellige lampjes en terrasjes met verwarming, maar ook kerstmarkten vallen onder holiday entertainment. 29% zal de inkopen vooral online doen en 27% vooral in de stad. Bij de rest is het om het even.

En over minder dan 100 dagen is het zover: de feestdagen van 2021.

Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2021/09/27/consumenten-marketeers-feestdagen/

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven