Coronacrisis verandert het retaillandschap voorgoed
Volgens Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail Rabobank, is de situatie dat de coronacrisis tot een nieuw retaillandschap gaat leiden onontkoombaar. Enerzijds gaat het om een versnelling van trends die ook voor de coronacrisis al duidelijk zichtbaar waren en anderzijds is er de noodzaak tot digitaliseren en de toegevoegde waarde van fysieke winkels. Het is verstandig om nu al in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen die kansen bieden, maar de sector tegelijkertijd voor grote uitdagingen stellen.
De prognose is dat de coronacrisis voor een versnelling van de impact van de langer bestaande trends zal zorgen. Denk hierbij aan de noodzakelijke digitalisering en de uitdaging van fysieke winkels om hun toegevoegde waarde waar te maken. Daarnaast zijn er een aantal ‘nieuwe’ trends zichtbaar. Zo is er als gevolg van de coronacrisis meer oog en waardering gekomen voor de lokale retail. Daar kunnen lokale retailers van blijven profiteren, mits ze voldoen aan de randvoorwaarden. Ook wordt het nog een enorme uitdaging om te voldoen aan de nieuwe eisen die de coronacrisis aan de bedrijfsprocessen van de retail stelt.
Belang van digitalisering
De coronacrisis heeft ons doen zien dat digitalisering voor retailers enorm van belang is. Zo is het uitsluitend beschikken over een fysiek contactpunt met klanten door externe omstandigheden kwetsbaar. Als dat contactpunt door externe omstandigheden wordt afgesloten of minder wordt bezocht, valt alles weg voor de retailer. Digitale contactpunten zijn dan ook belangrijk om de risico’s te beperken en de omzet te kunnen behouden. Er zijn dan ook veel ondernemers die creatief zijn en nieuwe initiatieven starten.
Toegevoegde waarde van fysieke winkels
Aangezien het advies van de overheid de afgelopen tijd was om zoveel mogelijk thuis te blijven, werd men noodgedwongen om meer online te winkelen. Online winkels zoals bol.com en Coolblue hebben daarvan geprofiteerd. Klanten hebben het gemak van online winkelen nog meer leren kennen en waarderen. Zodra de coronacrisis voorbij is, zullen klanten ongetwijfeld weer een bezoekje brengen aan de fysieke winkel. Toch moet er wel iets tegenover staan. Zo moet de toegevoegde waarde van het bezoek aan de winkel meer dan ooit duidelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toegevoegde waarde dat het personeel van de winkel kan geven door informatie en advies te geven dat beter, persoonlijker en hoogwaardiger is dan via online.
Meer ruimte voor de lokale winkel
Tijdens de coronacrisis bleek dat de beschikbaarheid van winkels niet vanzelfsprekend is. Hoewel veel grote ketens de deuren sloten, bleven lokale winkels grotendeels open. Hierdoor waarderen klanten de lokale winkels meer dan voorheen. Klanten constateerden dat lokale winkels het moeilijk hadden en er kwamen allerlei acties op gang om de lokale winkels te steunen. Dit heeft enorm bijgedragen aan het positieve imago van lokale winkels. Zo zijn de winkels dichtbij en bereikbaar en kan de winkelier service bieden die bij grote ketens minder vanzelfsprekend is. Lokale winkels moeten deze positiviteit na de crisis behouden in de concurrentiestrijd met grote ketens en online.
Nieuwe eisen aan bedrijfsprocessen vormen een uitdaging
Het wordt nog een flinke uitdaging om aan de nieuwe eisen aan de bedrijfsprocessen van de retailer te voldoen. De nieuwe standaard is de anderhalvemetersamenleving en een meer flexibele inkoop. De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat de afhankelijkheid van één ver weg gelegen regio voor de inkoop een erg kwetsbaar model is. Het is dan ook beter om de inkoop te spreiden over verschillende regio’s en om daarbij ook regio’s te zoeken die geografisch en cultureel dichterbij liggen. Daarbij is het natuurlijk wel de vraag of er in die andere regio’s wel voldoende productiecapaciteit is en of voldoende snel kan worden opgebouwd.
Dit bericht heeft 0 reacties