Ga naar hoofdinhoud

Coronacrisis: structurele verandering in winkelgedrag  

Eind september werden vrijwel alle coronamaatregelen afgeschaft, maar het aantal winkelbezoekers bleef onder het niveau van voor de coronacrisis. Wel wordt er per week evenveel uitgegeven als in 2019, meldt de ABN Amro.  

De ‘retail en recreatiegebieden’ werden twintig procent minder tot even vaak bezocht ten opzichte van voor de pandemie. Echter blijkt dat de bestedingen in niet-essentiële fysieke winkels toenemen. In de periode waarin weinig coronamaatregelen golden lagen de bestedingen zelfs boven de gemiddelde week in 2019. In essentiële winkels die niet gesloten zijn tijdens de crisis liggen de uitgaven al de gehele periode boven het niveau van 2019.  

Op basis van deze cijfers concludeert de ABN dat het winkelgedrag van consumenten structureel is veranderd door de coronacrisis. De hogere bestedingen worden mogelijk verklaard door het gerichter winkelen van consumenten en daarbij verschillende aankopen combineren, of het aanschaffen van duurdere producten.  

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top